Bibliotheken en E-books: ‘it simply doesn’t work..’

December 2012 is door Bibliotheek.nl de e-books najaarsactie gelanceerd. Eerder schreef ik hier al over: Hulde voor de e-books najaarsactie. In de Nieuwsupdate van BNL (17 januari 2013) valt te lezen dat inmiddels al meer dan 25.000 mensen zich hebben aangemeld en dat er 14.000 mensen een e-book aan het lezen zijn. De actie loopt nog door tot eind januari 2013. Kunnen we nu concluderen dat bibliotheken en e-books beter bij elkaar passen dan gedacht? Misschien wel, al moet je natuurlijk de uitkomsten wel wat beter analyseren om daar gericht iets over te kunnen zeggen. Welke middelen zijn er bijvoorbeeld nodig zijn geweest om tot de genoemde respons te komen. Maar 25.000 is een mooi aantal, daar hoeven we niet zuur over te doen.

In de Nieuwsupdate van BNL (17 januari 2013) is ook te lezen dat “16.000 mensen hun postcode hebben achtergelaten” en dat “bibliotheken de komende weken de leads van december ontvangen”. Het is wel jammer dat BNL toch niet op landelijk niveau leden kon gaan werven voor de bibliotheken zoals eerder de bedoeling was, omdat het “niet mogelijk bleek om een sterke propositie te doen die geldt voor alle bibliotheken”.

Jammer namelijk dat die 16.000 mensen die hun postcode achterlieten niet landelijk kunnen worden benaderd met een aanbod. Nu wordt dat teruggelegd bij de lokale bibliotheken en moet je afwachten wat er verder mee gebeurt. Terwijl dit toch typisch een item is wat je landelijk doet: een gratis (of gereduceerd) proefabonnement voor bijvoorbeeld 3 maanden waarmee de 16.000 mensen die hun postcode hebben achtergelaten worden benaderd.

Nu hebben we een LeesMeer campagne die zich vooral richt op e-books. Heel goed natuurlijk. Maar anders hadden we ook een testcase met landelijke ledenwerving: nog beter. Otto Weiss, een Duits-Joodse schrijver en dichter schreef niet voor niets ooit: “Een experiment kan zo mislukken dat het tot belangrijke ontdekkingen leidt“. Maar nu is er dus geen experiment. Enfin, bij BNL zullen ze daar ook wel van balen.

Een ander aspect dat ook telt bij het beoordelen van de Lees Meer campagne is het imago effect van de campagne. Daar is door onderzoeksbureau Blauw Research onderzoek naar verricht. De resultaten ervan pakken positief uit voor de bibliotheken. In dit artikel op Bibliotheekblad.nl wordt daar verder op ingegaan.

Iemand die niet veel vertrouwen heeft in de combi bibliotheken en e-books is Sarah Houghton, @TheLib. Eerder schreef ze de blog “I’m breaking up with eBooks (and you can too)“. Sarah is directeur van de San Rafael Public Library in San Francisco (USA). WebbiebNL interviewde haar in augustus in Tilburg. Uiteraard vroegen we naar haar mening als ‘librarian’ over e-books. Hieronder de beeldregistratie.

Heb je interesse in de WebbiebNL nieuwsbrief? Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s