Ask Anything, ooit ook in Nederland?

Ask anything. Ooit ook in Nederland? |WebbiebNL Haal meer uit je online bibliotheek met WebbiebNL‘Generation Google needs us’ *. Dat was het thema van Conferentie Sessie 98 van de IFLA Wereld Bibliotheek Conferentie die  momenteel in Helsinki (F) wordt gehouden.

De eerste bijdrage is van Rauha Maarno, waarin hij het succes beschrijft van AskAnything in Helsinki, Finland (hier de link naar de paper van Rauha Maarno). Het landelijk initiatief is te bekijken via deze link.

Ik vind deze bijdrage interessant om 2 redenen.

Ten eerste is de ervaring in Finland dat de ‘Generatie Google’ de bibliotheek wel degelijk ziet zitten: dat bewijst het aantal van meer dan 1 miljoen webbezoekers per jaar. Ze hebben feedback gevraagd aan hun bezoekers en wat blijkt? Bezoekers stellen vaak een vraag vanwege de ‘large influx of information’ die ze aantreffen via Google (‘I get too much information and/ or search results’). Filtratie en interpretatie van informatie is wat bezoekers van de bibliothecarissen op AskAnything op prijs stellen. Wat vragenstellers ook waarderen is de ‘human touch’ waarmee bibliothecarissen de vragen beantwoorden, wars van elke commerciële invloed.  Kortom, hoezo doet de bibliotheek er niet meer toe op internet? Kan iedereen het wel met Google af? Blijkbaar dus niet.

Ask anything. Ooit ook in Nederland? | Haal meer uit je online bibliotheek met WebbiebNLTweede reden waarom ik de bijdrage van Rauha Maarno interessant vind is de vraag waarom een dergelijk initiatief tot op heden in Nederland niet succesvol is geweest. Uit het verleden ken ik Aladin, wat ooit een landelijke vraagbaak van de Nederlandse bibliotheken was. Voor zover mij bekend is de landelijke  dienst enkele jaren geleden gestopt en hebben vervolgens de Zeeuwse bibliotheken Aladin voortgezet. Zeer recent is Esther Valent een initiatief gestart via Twitter om bibliothecarissen te verenigen en gezamenlijk vragen via Twitter te beantwoorden met behulp van #dtv en #durftevragen. Ik hoop voor haar dat het dit keer lukt, tegelijkertijd vraag ik me af waarom in Nederland een bibliothecaris op persoonlijke titel daartoe het initiatief moet nemen (hoezeer ik dit ook waardeer).

Wat ik me namelijk heel goed kan voorstellen is dat, bijvoorbeeld via Bibliotheek.nl, een landelijk initiatief wordt gestart wat in grote lijnen is gebaseerd op Ask Anything in Finland. De techniek daarvoor is ‘proven’, en ik schat in dat de bereidheid er is bij veel bibliothecarissen om hieraan mee te werken. Op die manier kan Bibliotheek.nl in korte tijd een ‘deliverable’ operationeel stellen waar behoefte aan bestaat bij het grote publiek. Want als AskAnything in Finland succesvol kan zijn (‘Generation Google Needs Us’), waarom dan niet in Nederland?

* new roles for visibility in the digital age for information & reference services

Advertenties

3 thoughts on “Ask Anything, ooit ook in Nederland?

  1. Erna Winters, directeur van de Bibliotheek Kennemerwaard, heeft gereageerd op bovenstaande via haar eigen blog.
    Mijn reactie, in het kort:
    Hoi Erna, helder verhaal en als het met de guerrilla benadering lukt om een idee (sneller) te laten ontkiemen, hulde daarvoor! Toch enkele kleine correcties op je blog: ik heb nergens geschreven dat ‘ik geen fiducie heb dat als het van de directeuren moet komen dat het dan ooit van de grond gaat komen’. Integendeel, die steun is uiteraard alleen maar goed. En je schrijft ‘hij ziet het liever onder gebracht bij het SIOB’. Dat heb ik niet gezegd, ik schrijf ‘bijvoorbeeld Bibliotheek.nl'(zie hierboven) maar als een andere organisatie het kan of wil doen (bijvoorbeeld ProBiblio, of Cubiss) is het ook goed omdat dan in mijn ogen de slaagkans toeneemt. Maar je hebt gelijk hoor, als dat eerst tot brede consensus moet leiden voordat er echt iets gebeurt, kun je beter gewoon beginnen. Guerrilla in dat geval, haha!

  2. @ Huub je hebt gelijk, ik heb je niet juist geciteerd. “In the heat of the argument”;-) En waarschijnlijk mijn eigen ervaring die mijn antwoord kleurde. Mijn kijk op SIOB en Bibliotheek.nl zijn dat wat er ontwikkeld wordt veel tijd kost, mede omdat er vanuit ‘het land’ veel commentaar wordt geleverd. Het is lastig opereren voor deze landelijke clubs, er gaat veel subsidie heen en dan wordt je snel onder het vergrootglas gelegd. Juist clubs als de PSO’s zouden met elkaar goed kunnen afspreken wie wat ontwikkeld, en het vervolgens dan verder brengen. Ook daarin ligt er nog wel een wereld te winnen, al hoor ik daar goede ontwikkelingen over. Dus ik heb hoop 😉 En voort met de guerrilla!

  3. Ik vind het zelf nogal vreemd dat de bibliothecarissen ten tijden van aladin zo bezig waren met de structuur en de organisatie van het vragen beantwoorden, terwijl het veel belangrijker was/is om uberhaupt vragen te beantwoorden! Wat mij betreft zouden ze daar van de leidinggevenden ook niet de gelegenheid voor moeten krijgen… Nu was aladin ook geen gebruiksvriendelijk systeem, maar dan nog, het gaat om de dienst en niet hoe die georganiseerd is, dus ook niet op elkaar vitten dat wellicht niet de juiste procedure is gevolgd. Daarom is #durftevragen ook zo’n handig projectje! We maken gebruik van bestaande sociale media en fora en er hoeft dus helemaal niets technisch in elkaar geknutseld te worden, gewoon aan de slag! Hoewel ik AskAnything wel erg mooi vind, ibi.bibliotheek was daar een poging toe. Maar financiele ondersteuning werd daarvoor niet gevonden (toch weer de keuze van de bibliotheekdirecties), dus dan maar met de bestaande middelen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s