Hulde voor de e-books najaarsactie

Ik kreeg wat vragen links en recht de laatste dagen. Wat vind je van de locatiegebonden e-books actie van Bibliotheek.nl? Huh? Lo-ca-tie gebonden ebooks… Is dat geen contradictio in terminis dacht ik meteen? Nee, bij nader inzien blijkt dat niet het geval.

E-books najaarsactie | Haal meer uit je online bibliotheek met WebbiebNLDoor Bibliotheek.nl is begin september de nieuwe najaarsactie rondom locatiegebonden e-books aangekondigd. ‘Met een badge op deze locaties wordt de aandacht van passanten naar de e-book selectie van de Bibliotheek getrokken’ zo valt te lezen op de website van Bibliotheek.nl Het voorbeeld dat gegeven wordt is van de treinreiziger: zit je in de trein, dan kun je lekker genieten van e-books, speciaal geselecteerd voor de treinreiziger. Via een promotieposter op het treinstation wordt je op het e-books aanbod van de bibliotheek gewezen en via het inscannen van de  QR-code kun je er meteen gebruik van maken. Dat is het idee.

Maar het gaat verder. Want desgewenst worden geïnteresseerden, in dit voorbeeld treinreizigers die gebruik hebben gemaakt van de locatiegebonden e-books, door Bibliotheek.nl nagebeld met de vraag om lid te worden van de plaatselijke bibliotheek. ‘Zo kan de campagne uw bibliotheek nieuwe leden opleveren. En daar hoeft u niets voor te doen’. Daarnaast kan er door de plaatselijke bibliotheek op verschillende manieren op deze campagne worden aangehaakt. ‘Zo maakt u uw klanten duidelijk dat hun Bibliotheek in beweging is’. ‘De campagne biedt u bovendien de mogelijkheid om samen te werken met lokale partners en zorgt voor gratis publiciteit.’ Kortom, het zal u duidelijk zijn: hier zijn geen bibliotheekmensen aan het werk, maar marketeers. Je bent gek als bibliotheek als je er niet aan meedoet want de actie biedt louter voordelen, zo luidt de boodschap.

In mijn beleving kun je hier op twee manieren naar kijken. Je kunt zeggen, is dit nou de najaarsactie waarmee je als bibliotheek wilt aantonen ‘dat je in beweging bent’? Met een summier e-book aanbod dat de naam bibliotheek weinig eer aan doet? Er kunnen ook genoeg andere kanttekeningen bij geplaatst worden: leuk bedacht achter de ontwerptafel, maar hoeveel mensen gaan hier echt gebruik van maken? En locatiegebonden ebooks, zijn dat ebooks uit de jaren 90 of zo? En de timing is daar over nagedacht, komt deze actie niet veel te vroeg? En de ledenactie die daaraan gekoppeld is? Heb je voor geïnteresseerden een aanbod ‘you can’t refuse’? Kortom, vragen genoeg.

Maar je kunt het ook anders zien. Dit is een van de eerste landelijke publieksacties rondom e-books van de gezamenlijke bibliotheken. Op allerlei plaatsen in de openbare ruimte worden mensen uitgenodigd om van het e-books aanbod van de bibliotheken gebruik te maken. En meestal gaat het dan om mensen die niet veel in de bibliotheek komen. Dat zou hiermee kunnen veranderen. Logisch dus om daar een vrijblijvend aanbod voor lidmaatschap aan te koppelen. Daarmee is ook de ROI (return on investment) beter meetbaar. En natuurlijk zijn er veel vragen. Maar dat is juist ook de reden om deze actie te houden. Zo kun je zien wat in de praktijk wel werkt. En wat niet. Dat levert altijd nuttige informatie op waarmee je verder kunt. Ik zie het dus vooral als een interessant experiment. Hulde voor de initiatiefnemers.

Nieuw op het YouTube kanaal van WebbiebNL : het interview met Sarah Houghton, the Librarian in Black. Wil je op de hoogte blijven van het laatste Webbieb nieuws? Schrijf je in voor de WebbiebNL nieuwsbrief.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s