Zet de online bibliotheek in de etalage!

-Bibliotheek kan voorbeeld nemen aan modeketen-

Een paar weken geleden liep ik door een winkelstraat in Tilburg. Slenterend langs de etalages bleef ik opeens stil staan, want mijn oog viel wel op een erg interessante etalage van een modeketen. In de etalage stonden natuurlijk paspoppen met kleding, maar wat er naast hing, vond ik veel interessanter: naast de paspoppen hing een enorme afbeelding met daarop pins van Pinterest, waar uiteraard ook weer de kleren van de paspoppen terugkwamen.online en offline integratie | WebbiebNL Haal meer uit je online bibliotheek

Ik vond dit erg leuk bedacht en maakte er meteen een foto van. Zo hoor je offline en online te combineren! Deze vorm van etaleren vind ik slim gedaan. Het valt op, waardoor je meer klanten naar je winkel trekt.

Zie je de etalage wanneer de winkel zelf gesloten is, dan krijg je toch een goede indruk van de collectie, waardoor je wellicht toch naar de website gaat om het online te kopen of nog een keertje terug gaat naar de winkel.

Met hashtags in de etalage laat je daarnaast meteen zien waar de nieuwe collectie voor staat: ‘Streetstyle’, ‘Bohemian’ en ‘Citychic’.

 Hoe kun je dit als bibliotheek doen?

Wat deze modeketen heeft gedaan, kan een bibliotheek natuurlijk ook. Op WebbiebNL is al vaker benadrukt dat de combinatie van offline en online belangrijk is: lees o.a. 5 tips voor beter samenspel tussen fysiek en digitaal. De uitvoering hiervan blijkt echter wat moeilijker te zijn en komt niet altijd goed naar voren.

Maar wat deze etalage doet, kan de bibliotheek natuurlijk ook! Zet de online bibliotheek gewoon in de etalage! Heb je als bibliotheek Pinterest? Kies dan een paar mooie afbeeldingen en hang deze op. Maak gebruik van hashtags, waarmee je laat zien waar de online bibliotheek over gaat. Maak de voorbijganger nieuwsgierig en laat hen kennis maken met de online bibliotheek. Laat zien op welke sociale media je te vinden bent.

En of de voorbijgangers ook naar de fysieke bibliotheek komen? Met zo’n uitnodigende etalage maak je de stap in ieder geval een stuk kleiner.

>> Lees ook: is de bibliotheek zonder boeken de nieuwe trend?

Simone Heinen | WebbiebNL

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s