Retailformule in retrostijl

-Bibliotheek retailformule in retrostijl-Bibliotheek Noordwest Veluwe, Retailformule in retrostijl | WebbiebNL Haal meer uit je online bibliotheek

Laatst was ik op bezoek bij de Bibliotheek Noordwest Veluwe, in de vestiging Harderwijk. Daar liep ik tot grote vreugde de Toptitels formule tegen het lijf. De Toptitels formule komt er in het kort op neer dat je als bibliotheek net ze snel als de boekhandel de nieuwste boeken in huis hebt, in grotere aantallen en aantrekkelijk gepresenteerd. Waarom werd ik daar zo blij van? Een duik in de historie.

Van 2002 tot 2006 werkte ik voor Jan van Laarhoven Boeken BV, destijds een soort NBD maar dan voor zuidelijke bibliotheken in Nederland: Van Laarhoven leverde de ingewerkte boeken en digitale media aan Cubiss, toen nog PBC Noord Brabant geheten. In die jaren kwam de bibliotheekstructuur in Brabant flink in beweging. Er werden basisbibliotheken gevormd, zeg maar een soort gemeentelijke herindeling maar dan voor bibliotheken.

Voor Van Laarhoven Boeken was die basisbibliotheekvorming een bedreiging, dachten wij toen. Want bibliotheken konden dan zelf beslissen waar ze hun ingewerkte boeken en digitale media zouden gaan bestellen. Niet meer automatisch bij de PBC Noord Brabant (en dus Van Laarhoven Boeken), maar misschien ook wel bij NBD|Biblion. Vandaar dat de toenmalige eigenaar mij had aangenomen, om commercieel aan de weg te timmeren.

Toptitelsmeubel, Retailformule in retrostijl | WebbiebNL Haal meer uit je online bibliotheekIn de concurrentie met NBD|Biblion wilden we niet alleen goedkoper zijn, maar ook innovatiever. Vandaar dat we de Toptitels formule hadden ontwikkeld, in samenwerking met de PBC. Een formule gestoeld op 4 uitgangspunten: 1) direct de nieuwste bestsellers in de bibliotheek, 2) in grotere aantallen, 3) gepresenteerd in een meubel) en 4) ondersteund met marketing. Die marketing bestond onder andere uit de website Toptitels, waar het actuele boekenaanbod rondom de Toptitels werd getoond.

We begonnen de Toptitels formule in 2004 in het klein met enkele pilotbibliotheken, waaronder Dongen, Arnhem en Roosendaal. Maar al snel bleek de formule een gouden greep te zijn, want de deelnemende bibliotheken waren heel enthousiast. In snel tempo hebben we toen de Toptitels formule op onderdelen verfijnd en landelijk bij bibliotheken onder de aandacht gebracht. Dat leidde ertoe dat in 2 jaar tijd ik meen wel meer dan 100 bibliotheken de Toptitels formule afnamen bij VanLaarhoven.

In 2006 werd Van Laarhoven door de toenmalige eigenaar verkocht aan NBD|Biblion. Voor de eigenaar van toen een prima exitmoment, voor de NBD een welkome uitbreiding van de klantenkring. Daarmee werden ze monopolist voor de levering van boeken en digitale media aan alle bibliotheken in Nederland.

Bibliotheek Noordwest Veluwe, Retailformule in retrostijl | WebbiebNL Haal meer uit je online bibliotheekMaar het aardige is: de Toptitels formule bestaat nog steeds! Regelmatig als ik bij bibliotheken op bezoek ben kom ik de Toptitels formule tegen. En nog steeds in de oorspronkelijke opzet, zoals hier in Harderwijk. Okay, het presentatiemeubel is gesneuveld. Maar verder is de hele formule nog intact, zelfs de website van Toptitels is nog exact dezelfde als toen. Al zie ik nu ik deze blog schrijf dat  op de website staat: deze website zal per 9 juni verdwijnen).

Retailformule in retrostijl | WebbiebNL Haal meer uit je online bibliotheekDaarom zeg ik voor de grap: in Harderwijk zag ik de retailformule in retrostijl. De eigentijdse retailprincipes toegepast in de bibliotheek, maar ook met de Toptitels formule prominent bij de entree. Een formule met de look en feel uit 2004, retro dus!

Lees ook de blog: Kies je voor retail of eigenheid?

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s