Facebook manipulatie: wat betekent dat voor mij?

Facebook manipulatieAfgelopen week kwam naar buiten dat Facebook onderzocht had of het humeur van mensen met Facebook beïnvloed kon worden. Op zich niet veel mis met zo’n onderzoek, zou je denken. Tot je beseft dat het onderzoek gehouden is door de timeline van bijna 700.000 personen te manipuleren, zónder dat zij dit wisten.

Dat laatste is vervelend. Normaal wordt er namelijk toestemming gevraagd aan deelnemers van een onderzoek. Degelijk onderzoek van universiteiten zal altijd de deelnemers op te hoogte brengen dat zij aan een onderzoek meedoen. Bij Facebook denken ze daar echter anders over. Volgens Facebook stem je namelijk in met het deelnemen aan onderzoeken door een account aan te maken. Wil je niet mee doen, dan moet je ook maar geen account aanmaken.

Hoe werd dat onderzoek dan uitgevoerd?

Bij het genoemde onderzoek kregen de proefpersonen één week lang een gemanipuleerde timeline te zien, waarbij er bijvoorbeeld alleen negatieve berichten verschenen, of juist positieve. Uit de resultaten blijkt dat deze gemanipuleerde timelines inderdaad ook de proefpersonen beïnvloedden: zij kregen een slechter humeur door de negatieve berichten. Overigens blijkt de effect grootte van het onderzoek erg klein: dit betekent dus niet dat er veel mensen door beïnvloed worden, maar slecht enkelingen.

Erg netjes was Facebook dus al niet, maar het wordt nog erger: dit is namelijk niet het eerste onderzoek dat Facebook heeft uitgevoerd. Vele onderzoekers konden jarenlang hun gang gaan en onderzoeken op Facebook wat ze wilden. Nu is het iets moeilijker geworden en moet Facebook toestemming geven, maar desalniettemin geeft Facebook aan veel onderzoeken toestemming.

De gevolgen van manipulatie door FacebookFacebook manipulatie

Dit heeft als gevolg dat we via Facebook veel meer gemanipuleerd worden dan we ooit gedacht hadden. In hoeverre zijn de berichten die je te zien krijgt daadwerkelijk interessant voor jou? Niemand weet precies hoe het algoritme werkt en wie weet hoeveel berichten je misloopt? De publicatie van het onderzoek heeft er nu in ieder geval toe geleid dat men een stuk kritischer over de timeline van Facebook gaat nadenken. Dit is ook belangrijk: hoe leuk Facebook ook kan zijn, bedenk ook dat Facebook veel geld verdient en het soms niet altijd duidelijk is hoe ze dit doen. Bekijk een post op Facebook dan ook altijd kritisch: een dronken foto is leuk voor je vrienden, maar wat doet Facebook ermee? Het zou jammer zijn als je baas deze foto wel ziet, maar je vrienden juist niet!

Ook organisaties moeten altijd kritisch zijn met wat ze wel en niet plaatsen op social media. Zo viel de tweet van KLM over de voetbalwedstrijd Nederland – Mexico niet zo goed bij de Mexicanen. Nieuwsberichten over Facebookmanipulatie kunnen daarom een goede wake-up call zijn om kritisch over privé- en werkberichten op social media te denken.

Overigens hoef je met een Nederlands profiel niet bang te zijn dat je onbewust hebt deelgenomen aan het onderzoek: alleen Engelstalige accounts zijn hiervoor gebruikt.

Lees ook: Drie tips voor een fantastische Facebookpagina

WebbiebNL | Simone Heinen

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s