Is daar al een app voor?

Wat is de toegevoegde waarde van een app naast het mobiele web?Een app voor dit en een app voor dat. Het lijkt wel alsof voor alles wel een app bestaat. Ook in bibliotheekland zie ik steeds meer apps voorbij komen, zoals de nieuwe Wise app waarmee je kunt verlengen en reserveren. Hartstikke handig natuurlijk, maar dit kon ook al met de normale website op je telefoon. Ik vroeg me daarom af of het slim is om apps te maken voor diensten die je ook op een gewone website kunt doen. Na een korte research op internet blijkt dit inderdaad slim.

Een app heeft veel voordelen

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat consumenten graag apps gebruiken vanwege de directe toegang tot exclusieve deals, het kunnen volgen van hun pakketje en loyaliteitsprofiel. Voor een app van de bibliotheek zijn dit niet direct toepasbare voordelen, maar dit laat wel zien dat consumenten apps voornamelijk gebruiken zodat ze zich niet steeds opnieuw hoeven in te loggen en met één enkele klik gegevens willen kunnen aanpassen en zaken kunnen regelen. Het verlengen van een boek past dus prima in een app en gelukkig kan dit inmiddels ook.

Daarnaast downloaden mensen niet zomaar een app. Word je app vaak gedownload, dan betekent dat dat mensen loyaal aan je zijn en je merk belangrijk vinden. Heb je een handige app, dan zullen deze loyale mensen ook in hun eigen netwerk de voordelen van de app delen.

Heeft een app dan alleen maar voordelen?

Een goede app heeft dus zeker voordelen, maar de meeste apps zijn alleen voor de App Store van Apple en de Google Play van Android gemaakt. Windows Phone gebruikers en de rest kunnen van slechts een beperkt aantal apps gebruik maken. Natuurlijk zijn Android en iOS de belangrijkste besturingssystemen en wordt daarmee een meerderheid bediend, maar toch kan nog steeds een deel van je doelgroep niet gebruik maken van een bepaalde app. Daarom is het belangrijk om naast je app toch een responsive website te hebben waarmee bijvoorbeeld het verlengen van een boek toch altijd nog mogelijk is.

Mijn conclusie is dat een app prima naast een website kan bestaan, mits het inloggen geen gedoe is en de consument er significante voordelen uit haalt. En dat je natuurlijk niet alle functionaliteiten van je website afhaalt.

Simone Heinen | WebbiebNL

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s