3 tips om je online bibliotheek vandaag nog een impuls te geven

Je online bibliotheek is tegenwoordig niet meer alleen de bibliotheekwebsite, maar bestaat ook uit sociale media, nieuwsbrieven en misschien wel een blog. Natuurlijk ben je continu op zoek naar manieren om elk van die onderdelen te verbeteren. Met als doel: meer aandacht voor je bibliotheek, online én offline. Maar waar begin je? En wat levert snel resultaat?

Hieronder 3 tips om je online bibliotheek vandaag nog een impuls te geven:
1. Verzamel emailadressen

Inschrijfbutton voor je nieuwsbrief op de startpagina van je bibliotheekwebsiteHet werd tijdens de WebbiebNL Summer School nog eens gezegd door Johannes Neuer, director digital engagement van de New York Public Library: emailmarketing is heel effectief, dus focus daarop als bibliotheek. Daarom is tip 1: verzamel zoveel mogelijk emailadressen voor de bibliotheeknieuwsbrief. Hoe? Om te beginnen verzamel je alle emailadressen van leden en niet-leden die je al hebt en stop je die in de mailinglist voor je nieuwsbrief. Daarnaast plaats je een button op de startpagina van je bibliotheekwebsite, zodat mensen zich direct kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief. Ten slotte instrueer je de medewerkers aan de publieksbalie om iedereen die langskomt te vragen ‘heeft u zich al ingeschreven voor de nieuwsbrief van de bibliotheek?’.

2. Breidt de Twittervolgers in je werkgebied uit

We zien het nog te vaak. Een bibliotheektwitter waar met hart en ziel getwitterd wordt en die slechts enkele honderden volgers heeft. Okay, we kennen de reactie ‘maar dat maakt toch niet uit, want het gaat ons niet om de kwantiteit maar de kwaliteit’. Prima, dat kan. Maar je kunt met vrijwel dezelfde inspanningen meer bereiken als je gericht zoekt naar meer volgers in je werkgebied. Hoe? Door berichten zoveel mogelijk te voorzien van je #jouwgemeente, bijvoorbeeld #amsterdam voor de OBA. Daarmee kom je met je Tweets veel beter in de picture bij de doelgroepen in jouw werkgebied. Daarnaast is het zinvol om prominenten in jouw gemeente te volgen en actief berichten van hen te retweeten of daarop te reageren. Grote kans dat zij daarop reageren door de bibliotheektweets te retweeten. En dat wil je toch graag? Ten slotte het advies om actief in te zetten op het volgen van twitteraars uit jouw gemeente (vindbaar via #jouwgemeente), want: grote kans dat zij jou terugvolgen.

3. Maak lokaal gerichte content

Bibliotheek Hoorn had een Tassenontwerpactie, die ook online veel aandacht kreeg.Hoe kom je op het netvlies bij het publiek in het werkgebied van jouw bibliotheek? Inderdaad, door lokaal gerichte content. Aanhakers op lokale evenementen, discussies en personen doen het goed bij je publiek. Dat kan algemeen zijn, maar ook specifiek voor een of meer doelgroepen. Vaak is het ook mogelijk om de content online, in het plaatselijke sufferdje én in de bibliotheek  terug te laten komen. Als je per week een zo’n item op de website zet en via social media aandacht geeft, dan zul je zien dat het bezoek naar je bibliotheekwebsite structureel toeneemt.

Heb jij ook tips? Laat het ons weten!

Lees ook: De zeven social media zonden

Huub van Dommelen | WebbiebNL | Online marketing & narrowcasting

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s