Een foto of duizend woorden? Wat werkt beter voor de bibliotheek?

Screenshot Rijksmuseum website Wat werkt beter, een foto of een mooi verhaal? Het blijft een lastige discussie, want voor beide is natuurlijk iets te zeggen. Ook op de Summer School afgelopen 28 augustus kwam deze discussie weer opzetten. Peter Gorgels, internetmanager van het Rijksmuseum, stelde dat beeld sterker is en daarom de website van het Rijksmuseum voornamelijk uit beelden bestaat met slechts sporadisch stukjes tekst. Niet veel later beweerde Johannes Neuer van de New York Public Library het tegenovergestelde: een foto is leuk, maar je hebt pas een echt krachtig wapen in de hand met een pen en dus tekst. Johannes gaf hier als voorbeeld bij dat je met blogs mensen echt kunt interesseren.

Voor beide zijn er dus heel relevante argumenten. Toevalligerwijs wil het zijn dat ik mijn bachelorscriptie geschreven heb over het verschil tussen visuele en tekstuele advertenties. Een interessant onderwerp, dat nauw samenhangt met hoe websites eruit zouden moeten zien. Uit mijn onderzoek weet ik dat er één belangrijk aspect bij komt kijken, namelijk hoe je informatie verwerkt.

Screenshot NYPL websiteVoorkeur voor beeld of taal?

Informatieverwerking is een ontzettend interessant onderzoeksgebied, want wat bepaald nu wat je wel of niet onthoud? Hier is logischerwijs dan ook al veel onderzoek naar gedaan. Uit onderzoek is gebleken dat niet ieder mens hetzelfde informatie onthoud en dat dit ook te maken heeft met de voorkeur voor taal of beeld. Childers, Houston & Heckler (1985) hebben hiervoor een handige vragenlijst gemaakt, waarmee kan worden nagegaan wat je eigen voorkeur is. Over het algemeen geldt dat deze twee voorkeuren redelijk eerlijk verdeeld zijn, dus er zijn niet extreem veel mensen die meer van beeld houden of andersom.

Een website met alleen tekst of beeld werkt dus eigenlijk maar bij de helft van de mensen. Een combinatie werkt altijd beter, omdat tekst en beeld elkaar versterken. Een titel bij een afbeelding zorgt er bijvoorbeeld voor dat je beter begrijpt wat de afbeelding duidelijk probeert te maken.

De kans dat bibliotheekleden een relatief grote voorkeur hebben voor tekst boven beeld, is aanzienlijk, aangezien het overgrote deel hiervan graag leest. Ik zou daarom ook zeker het advies van Johannes aannemen en ook op de website meer interessante content zoals blogs te publiceren. Toch zul je ook het beeld niet mogen onderschatten. Het is en blijft immers mooier om een website te hebben met veel beeldmateriaal.

De conclusie? De beste oplossing, ligt zoals zo vaak, in het midden!

WebbiebNL | Simone Heinen

 

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

 

Bronnen:

Childers, T.L., Houston, M.J., & Heckler, S.E. (1985). Measurement of individual differences in visual versus verbal information processing.
Journal of Consumer Research, 12 (2),125-134.

Heinen, S.M.N. (2012). Sfeerbeeld of opvallende naam? Onderzoek naar verschillen in waardering en herinnering tussen verbale en visuele advertenties. Bachelorscriptie verkregen via: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=126792

 

One thought on “Een foto of duizend woorden? Wat werkt beter voor de bibliotheek?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s