Vertaal je bibliotheek naar een belevenis

– Prikkelen, struiken en nieuwe paden inslaan –

DURF! magazine voor ondernemende bibliotheken | WebbiebNL Haal meer uit je online bibliotheekLaatst verscheen de nieuwe editie van DURF!, het E-magazine voor de ondernemende bibliotheek van Cubiss. Dat magazine lees ik altijd graag, want de intenties die de makers met DURF! hebben spreken mij aan: ‘een impuls geven aan ondernemende bibliotheken en organisaties die een stap verder durven denken. We bundelen activiteiten en voorbeelden om richting te geven aan de zoektocht naar innovatie en ondernemerschap. We willen prikkelen, we zullen struikelen en slaan nieuwe paden in. Durf je mee te gaan?’ Nou, graag!

Bibliotheken, probeer je product te vertalen naar een belevenis

Joost Eijkens over bibliotheken: 'probeer je product te vertalen naar een belevenis'In de laatste DURF! las ik het interview met Joost Eijkens, een ‘bevlogen ondernemer met hart voor ‘zijn’ Tilburg’. Interessant om dat hele interview te lezen, het staat vanaf pagina 6. Maar waar ik het met name over wil hebben is het antwoord van Joost Eijkens op de vraag aan hem: ‘Heb je nog tips voor de bibliotheek?’ waarop zijn antwoord luidt: ‘Probeer je product te vertalen naar een belevenis’. Hij trekt dan een parallel met de reisbranche: ‘Een reis boeken is niet alleen een handeling, het is een beleving. Dat is het lezen van een boek ook, toch?’ aldus Eijkens.

Moedeloze bibliotheekmedewerkers

Dat is natuurlijk helemaal waar. Een boek is een belevenis. Daar kan toch niemand het mee oneens zijn? En proberen je product te vertalen naar een belevenis ook niet. Alhoewel… bij bibliotheekmedewerkers bespeur ik weleens een zekere moedeloosheid. ‘Hoe kunnen wij van onze boeken nou een belevenis maken’? ‘Dat kan toch haast niet?’ Nou moet ik zeggen dat Joost Eijkens daar ook geen antwoord op geeft. Probeer je product te vertalen naar een belevenis. Okay, klinkt leuk, maar hoe dan?

Vertalen naar een belevenis, maar hoe dan?

Wisselcollectie in de bibliotheek Oisterwijk - WebbiebNL haal meer uit je online bibliotheekDit zette mij aan het denken, de hoe-vraag. Het antwoord op deze vraag kwam enige weken later via het plaatselijke sufferdje. Of laat ik voorzichtiger zijn, een mogelijk antwoord. Daarin stond namelijk het bericht van de plaatselijke bibliotheek over een nieuwe wisselcollectie. Een collectie speciaal geselecteerd op het thema ‘Film en Eten’, met boeken, DVD’s enz. Boeken met chocoladerecepten, de film Chocolat op DVD enz. Ontzettend leuk natuurlijk om zo onderdelen uit je collectie in de picture te zetten. Dit is voor mij dan ook een mooi voorbeeld hoe je als bibliotheek je producten kunt vertalen naar een belevenis.

Vertaal je bibliotheek naar een belevenis, het kan!

Okay, een mooi voorbeeld hoe je je collectie kunt vertalen naar een belevenis. Maar laat ik het iets nuanceren. Het is een mooi begin. Want laten we eerlijk zijn. Als je een wisselcollectie Film en Eten presenteert en daarin zitten boeken met chocoladerecepten en de film Chocolat, dan schreeuwt dat toch om een culinaire avond of een workshop bonbons maken m.m.v. de plaatselijke bonbons grootmeester? Van die laatste hebben we er zelfs meerdere in Oisterwijk. Maar het begin is er en daar gaat het om. En zo zie je dus dat het kan: vertaal je bibliotheek naar een belevenis!

WebbiebNL | Huub van Dommelen

Lees ook: Wat is het verhaal van de bibliotheek?

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s