Bijna elke bibliotheek heeft wel een Facebookpagina, maar de inhoud ervan verschilt nogal. Sommige Facebookpagina’s worden namelijk vaak ‘erbij’ gedaan, door iemand die het leuk vindt. Dat is jammer, want je Facebookpagina is een belangrijk instrument om met je doelgroep(en) in contact te komen en moet daarom ook serieus behandeld worden. Om je op weg te helpen, geven we je drie tips om van een gemiddelde Facebookpagina een fantastische Facebookpagina kunt maken.
1. Maak een contentplan
Om je Facebookpagina gestructureerd te gebruiken, kun je het beste starten met het maken van een contentplan. In Bibliotheekland zijn er ontzettend veel themaweken en maanden en het zou zonde zijn als je hier niets mee doet. Maak dus een kalender waar alle belangrijke dagen, thema’s en evenementen in staan. Zo zie je niets meer over het hoofd. Als je dit gedaan hebt, maak je een plan waarin welke type berichten je wilt plaatsen per dag. Denk hierbij aan een bericht over een evenement, iets voor de jeugd en een bericht over een boekentip. Op deze manier kun je gestructureerd werken aan je Facebookpagina.
2. Gebruik humor
Wat vind je zelf het leukste op Facebook? Waarschijnlijk zijn dit de humoristische berichten. Jouw doelgroep vindt dat vast en zeker ook! Houd het daarom luchtig en gebruik humor in je berichten. Grappige plaatjes, memes en cartoons doen het altijd goed. Probeer welk altijd relevante humor te gebruiken. Een grap over auto’s zal de doelgroep waarschijnlijk niet snappen of waarderen, probeer het dus relevant te houden. Grappen over boeken, lezen en de bibliotheek werken in dit geval beter.
3. Betrek je publiek
Alleen maar informatie zenden is niet meer van deze tijd. Het gaat op social media juist om interactie! Probeer daarom ook je publiek mee te laten doen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Een voorbeeld is door een raadsel te maken. Mensen vinden het leuk om mee te denken en hun antwoord te delen. Let hierbij wel op dat het raadsel niet te simpel, maar ook zeker niet te moeilijk is! Op dit thema zijn vele leuke variaties te verzinnen en je kunt hiermee een actieve community creëren.
Wil je meer hierover weten?
Schrijf je in voor de training ‘Met social media je doelgroepen bereiken’
Lees ook:
>> De bibliotheek voor ondernemers? 6 ideeën!
>> Biebvibes #1: Bibliotheek Eindhoven presenteert videomanifest
Huub van Dommelen | WebbiebNL | Online marketing & narrowcasting
Pingback: 3 tips voor WaaS 2.0 | WebbiebNL