De retailformule, best wel bijzonder…

– Over online retail en de retailformule in de bibliotheek –
Retail is dead! Or is it?

Retail is dead or is it, over retail in de bibliotheekToen ik deze tweet voorbij zag komen moest ik denken aan de bibliotheek. Ik heb op de link naar de website geklikt en toen las ik het verhaal over Mobile eCommerce: Why Leading Retailers Are Investing in Mobile App Development. In het artikel stelt de auteur vast dat ‘Physical Retail’ is dying, maar dat ‘the retail industry as a whole is thriving’. ‘The mobile age’ is aangebroken, de reden waarom volgens de auteur ‘leading retailers are investing in mobile ecommerce app development’. Waarop de auteur ons met statistieken en een infographic van deze stelling wil overtuigen. En natuurlijk zijn pleidooi om in te zetten op mobiele app ontwikkeling.

En de retail in Nederland?

De ontwikkeling die hierboven wordt geschetst zie je ook in de Nederlandse retail. Winkels in de traditionele winkelstraten hebben het zwaar en online retail floreert. Recent kwam nog in het nieuws dat de online verkoop in Nederland in 2014 oploopt tot 13,5 miljard, waarmee de online markt verantwoordelijk is voor 18% van alle bestedingen in Nederland. Dus bijna 1 op de 5 aankopen die consumenten doen verloopt online. Vind ik best veel. En die ontwikkeling zet natuurlijk verder door. Dus ook in Nederland zie je het fenomeen dat de online verkopen toenemen en dat ondernemingen daarin investeren.

Hoe zit het eigenlijk met de retail in de bibliotheek?

Met de retail in de bibliotheek is iets raars aan de hand. Althans, zo lijkt het. De laatste jaren wordt er door bibliotheken volop geïnvesteerd in retail.Veel bibliotheken kregen of krijgen een facelift, waarbij de bibliotheek wordt omgetoverd met de retailformule: blackbox, whitebox of een variant daarop. Ik zie de voordelen van de retailformule en de nadelen, maar daar gaat het mij nu niet om. Wat ik veel relevanter vindt is dat bibliotheken weliswaar investeren in de retailformule, maar vooral offline, dus in de bibliotheek. En investeren in online retail? Ik zie het niet. Online is de retailformule bij de meeste bibliotheken in geen velden of wegen te bekennen.

Is het raar dat de retailformule niet online staat?

De retailformule onlineToch gek eigenlijk dat de retailformule wel gebouwelijk, dus in de bibliotheek waarneembaar is, maar niet via internet. Ja, heel soms zie je er iets van terug, zoals hier bij de Bibliotheken Noord Fryslân, waar de werelden uit de retail (o.a. Spanning & Actie en Liefde & Leven) op de website terugkomen. Maar over het algemeen zie je stijlvol ingerichte bibliotheken volgens de retailformule en heeft de website het uiterlijk van een WaaS website met landelijke huisstijl.

Of is het niet zo raar? Het is maar hoe je het bekijkt. Als je er naar kijkt volgens een winkelformule waar wordt gestreefd naar een geïntegreerde oplossing waarvan de onderdelen op elkaar zijn afgestemd, is het raar. Want daar wordt de offline winkelervaring afgestemd op de online winkelervaring en andersom. Logisch. Maar in de bibliotheekbranche is het helemaal niet raar dat dit gebeurt. Want Bibliotheek.nl gaat over de landelijke websiteontwikkeling met landelijke huisstijlelementen (waar dan weer een andere club over gaat), terwijl het retailbureau (en wellicht nog wat andere clubs) gaan over de ontwikkeling en uitrol van de retailformule in de bibliotheek. Best wel bijzonder…

Lees ook: bibliotheek zonder boeken de nieuwe trend?

WebbiebNL | Huub van Dommelen

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s