Is imagineering de uitdaging voor bibliotheken?

Kennismakerij - werkplaatsbibliotheek of bibliotheek nieuwe stijl in TilburgWie mijn blog over de opening van de Kennismakerij in Tilburg heeft gelezen weet dat ik nog zou terugkomen op mijn ontmoeting met imagineer Tim. Die kwam ik tegen tijdens de opening van de Kennismakerij, een  kenniswerkplaats met als doel ‘mensen te inspireren en kennis te laten uitwisselen’, aldus directeur Henriette de Kok van de Bibliotheek Midden Brabant.

Imagineer Tim. Ik raakte met ‘m aan de praat en hij vertelde over zijn betrokkenheid bij een project rond de herinrichting van de spoorzone in Breda. Iets soortgelijks zijn ze ook in Tilburg van plan, wat ook de reden is dat de Bibliotheek Midden Brabant in de spoorzone een kenniswerkplaats opent.

Onleesbare aantekeningen over imagineering in de bibliotheekIk had tot dat moment nog nooit van het begrip ‘imagineering’ gehoord. Maar dat heb ik wel vaker: mijn buurjongen is dit schooljaar begonnen met een studie Food Design & Innovation. Klinkt heel exotisch, maar wat het concreet inhoudt? Geen idee. Ik vroeg dus aan Tim wat is dat en hij vertelde erover. Ik heb er wat aantekeningen over gemaakt, alleen bleken die bij thuiskomst onleesbaar.

Dus ik heb het begip imagineering maar ’s opgezocht op Wikipedia:

Imagineering is een samentrekking van de Engelse woorden ‘imagination’ (verbeelding) en ‘engineering’ (techniek). Het is een vorm van belevingscommunicatie waarbij de imagineer tracht de band tussen organisatie en doelgroep door middel van beleving te versterken. Hierbij wordt de boodschap niet alleen via tekst op een rationele manier overgedragen, maar ook via andere zintuigen. (bron: Wikipedia)

Op die Wikipedia pagina staan ook de onderdelen waaruit het vakgebied van imagineering bestaat:

  • business: het creëren van economische waarde door het effectief overdragen van een communicatieve boodschap
  • innovatie: zoeken naar een nieuw concept dat realiseerbaar is binnen de randvoorwaarden van techniek, budget, boodschap en doelgroep
  • creativiteit: onbegaande paden bewandelen om de doelgroep te benaderen met nieuwe zienswijzen
  • trendwatching: op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen bij de opdrachtgever, bij de doelgroep en in de technische faciliteiten
  • zingeving: het kweken van loyaliteit bij de doelgroep door hen iets te laten beleven dat niet alleen in het belang is van de organisatie maar ook betrokkene een goed gevoel geeft omdat de activiteit zinvol is voor henzelf en anderen. (Bron: Wikipedia).

Volgens Tim is het de kunst om imagineering toe te passen op de gebiedsontwikkeling in de Spoorzone in Tilburg, maar ook bij de ontwikkeling van de kenniswerkplaats van de bibliotheek. In de mix van de bovenstaande 5 onderdelen kijken hoe je tot een concept voor de kenniswerkplaats kunt komen, dat door het publiek waardevol wordt gevonden. De kartrekkers van de Kennismakerij, zoals de kenniswerkplaats in Tilburg heet, kunnen hiermee aan de slag. Het lijkt mij een mooie uitdaging!

Misschien is dit ook wel de uitdaging voor de bibliotheek als concept in deze eeuw: trachten de band tussen de bibliotheek en haar doelgroep door middel van beleving te versterken. Imagineering kan daarbij een nuttige kapstok zijn. Met of zonder kenniswerkplaats.

Tot slot nog even dit. Ik kwam dus naar de opening van de Kennismakerij om dat eens met eigen ogen te zien. Dan vind ik het wel grappig dat ik onverwacht een imagineer tegen het lijf loop die zijn ideeën met mij deelt. Voor mij was dat een verrijking. Dat is dan toch een mooi voorbeeld van zo’n moderne kenniswerkplaats in de praktijk?

Lees ook: Vertaal de bibliotheek naar een belevenis

WebbiebNL | Online marketing & narrowcasting

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Advertenties

One thought on “Is imagineering de uitdaging voor bibliotheken?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s