Twitter Analytics: wat kun je ermee als bibliotheek?

Wellicht ben je al bekend met Twitter Analytics, de statistiektool van Twitter zelf. Dat is een handige tool, want zo kun je zelf inzien hoe goed je tweets gelezen worden en hoeveel mensen daadwerkelijk op je links klikken.

Om je op weg te helpen, hebben wij een overzicht gemaakt van de handigste functies voor bibliotheken.

Waar vind je Twitter Analytics?

De belangrijkste vraag is natuurlijk waar je Twitter Analytics vindt. Op je account zul je het namelijk niet vinden. Om gebruik te kunnen maken van Twitter Analytics ga je naar de website: analytics.twitter.com. Vervolgens log je in en dan heb je toegang tot de analytics! Helaas kun je geen statistieken bekijken van oude tweets, maar alleen van de tweets die je vanaf dit moment plaatst. Jammer, maar ook een goede reden om weer veel te tweeten!

Wat kun je zien op Twitter Analytics?

Met Twitter Analytics kom je veel interessante feitjes te weten. Zo zie je in één oogopslag hoeveel weergaven je tweets de afgelopen 28 dagen hebben opgeleverd.Twitter Analytics voor bibliotheken

Nog interessanter is dat je per tweet kunt zien hoe vaak deze is weergegeven, hoe vaak er op de ingesloten media is geklikt, het aantal retweets, favorieten, hoe vaak er op het gebruikersprofiel is geklikt en hoe vaak er op de link is geklikt. Hierdoor kun je precies zien hoe individuele tweets het doen en of ze het gewenste effect hebben. Door naar deze verschillende aspecten te kijken, kun je nog beter zien welke soort tweets wel werken en welk tijdstip het beste is. Deze informatie is uiteraard ook allemaal te exporteren.Twitter Analytics voor bibliotheken

Volgers op Twitter

Naast dat je je tweets kunt analyseren, kun je ook meer informatie krijgen over je volgers. Boven op deze pagina krijg je een handig grafiekje waarin je kunt zien hoe je aantal volgers zich heeft ontwikkeld. Daarnaast zie je wat hun interesses zijn, waar ze vandaan komen, wat hun geslacht is en wie ze ook volgen.Twitter Analytics voor bibliotheken

Andere functies

In de Analytics tool kun je ook gebruik maken van Twittercards en kun je eenvoudig advertenties voor op Twitter maken. Deze onderdelen zullen we een andere keer bespreken.

Wat heb je er als bibliotheek aan?

Wat schiet je als bibliotheek nu op met deze analytics tool? Twee belangrijke dingen. Ten eerste kun je met Twitter Analytics goed zien welke tweets populair zijn en welke niet. Deze gegevens zijn vooral handig als je met tweets naar je website verwijst. Deze gegevens kun je op deze manier gemakkelijk combineren. Ten tweede krijg je inzicht in wie je volgers zijn. Met name de interesses zijn belangrijk. Door deze gegevens te gebruiken kun je zorgen dat je toekomstige tweets nog beter aansluiten op je volgers.

Wil je weten hoe je Twitter en Facebook optimaal toepast?
Doe dan mee aan de training ‘Met social media je doelgroepen bereiken‘.

>> Lees ook: 5 tips voor een betere bibliotheektwitter

Simone Heinen | WebbiebNL

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s