De zeven social media zonden

Afgelopen week kwam ik onderstaande cartoon tegen. De zeven dodelijke zonden van social media marketing. Iedere bibliotheek zit tegenwoordig op social media en de kans is groot dat je ooit schuldig bent geweest aan één van de onderstaande zondes. Goed moment dus om deze zeven grote don’ts nogmaals te bespreken.De zeven social media zonden

Lust.

Je wilt gewoon heel graag meer volgers op Facebook en Twitter. Begrijpelijk, want iedereen wil meer volgers! Je moet je alleen afvragen wat voor volgers je wilt. Volgers die je bibliotheek écht leuk vinden, die je berichten écht interessant vinden, of volgers die je verkregen hebt met een onnozele irrelevante winactie, of nog erger, volgers die je betaald hebt en die niet geïnteresseerd zijn in je bibliotheek. Kies altijd voor kwaliteit in plaats voor kwantiteit. Tien volgers met interesse zijn meer waard dan duizend volgers zonder interesse.

Luiheid

Luiheid, ai ai ai! We zien het nog steeds, bibliotheken die precies dezelfde berichten plaatsen op Facebook en Twitter. Facebook en Twitter zijn twee compleet verschillende platforms. Op Facebook heb je ruimte voor tekst en foto, op Twitter is dit beperkt. Een update plaatsen op Facebook en die vervolgens automatisch laten plaatsen op Twitter, is gewoon geen goed idee. Daarnaast zullen je volgers op Twitter en Facebook niet identiek zijn qua interesses. Maak daarom altijd content specifiek voor elk platform.

Gulzigheid

Honderd tweets per dag sturen klinkt misschien wel leuk. Je bereikt in ieder geval heel mensen ja. En daar houd het ook meteen bij op! Als je spamt, ben je irritant en willen mensen niks meer met je te maken hebben. Niet doen dus!

Trots

Ja natuurlijk, jouw bibliotheek is de leukste van heel Nederland en iedereen mag dat weten. Maar ga alsjeblieft niet naast je schoenen lopen en berichten versturen als ‘Vind jij de bibliotheek X ook zo tof? Retweet dan!’. Beter kun je uit je activiteiten, personeel en content op de website laten blijken hoe leuk je bent.

Hebzucht

Ben je hebzuchtig, dan wil je teveel hebben. Wil je hoe dan ook meer volgers, dan kun je gebruik maken van gesponsorde berichten, om zo meer mensen te bereiken. Dit kan goed werken, maar alleen als je goede content hebt. Is je boodschap letterlijk ‘Leen meer boeken, koop een duurder abonnement’, dan maak je jezelf niet populairder.

Afgunst

Worden je tweets niet veel bekeken? Dan kun je uiteraard inspelen op trending topics. Denk hierbij bijvoorbeeld alle tweets rondom de #Bendgate over de gebogen Iphone 6. Het is logisch dat Samsung hier op inspeelt, maar waarom zou een bibliotheek hier ook in mee willen doen? Is de link niet duidelijk met een trending topic, doe het dan gewoon niet.

Woede

Social media gebruiken mensen voor hun plezier, niet omdat ze beledigd willen worden. Krijg je negatieve reacties op social media? Ga hier dan op een verstandige manier mee om. Word vooral niet boos op hen! Een organisatie die boos wordt op zijn volgers, is onprofessioneel en kan het mikpunt van spot worden. Niet doen dus.

Maak jij je niet schuldig aan de bovenstaande zeven zonden? Dan doe je het heel goed!

Wil je alles te weten komen over de optimale E-nieuwsbrief voor jouw bibliotheek?
Kom dan naar de Bibliotheek E-nieuwsbrief Themamiddag op 8 oktober a.s.

Doe mee aan de bibliotheek E-nieuwsbrief themamiddag

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

One thought on “De zeven social media zonden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s