Facebook loopt leeg, wat nu?

Begin oktober was Facebook weer in het nieuws. Facebook zou namelijk niet meer populair zijn bij tieners. Minder dan de helft van de Amerikaanse tieners zou namelijk nog Facebook gebruiken. Ook in Nederland loopt het gebruik van Facebook onder jongeren terug. Betekent dit echter dat je als bibliotheek moet stoppen met het gebruiken van Facebook? Ik denk van niet.

Facebook leegloop 1Jongeren en met name tieners zijn namelijk nooit echt standvastig geweest in het gebruik van sociale platformen. Zo was er een aantal jaar geleden Hyves, maar zodra er ook oudere mensen (of nog erger, hun ouders) op Hyves zaten, wisten de tieners niet hoe snel ze moesten overstappen naar Facebook, wat toentertijd nog nieuw en ongebruikt door oudere mensen was. Nu zit echter iedereen op Facebook, van jong tot oud. En laten we eerlijk zijn, je wilt als jongere gewoon niet dat je berichten voor je vrienden ook door je ouders gelezen worden.

Jongeren hebben steeds meer de neiging om hun communicatie met vrienden privé te doen. Dit verklaart ook de populariteit van WhatsApp en recentelijk Snapchat. Op Snapchat kun je namelijk instellen dat je berichten na een paar seconde weer verdwijnen. Het tijdelijke van een bericht is iets wat jongeren aanspreekt. Niet alles hoeft meer openbaar te staan en dat is het grote nadeel van Facebook. Want op Facebook is nagenoeg alles openbaar én ook nog eenvoudig terug te vinden (in Google).

Moeten we Facebook dan maar afschrijven?

facebook leegloop 2Nee, dat zou ik zeker niet doen. De jongeren maken misschien minder gebruik van Facebook, maar de oudere mens zit nog volop op Facebook! Waarschijnlijk zal het grootste deel van je Facebookfans in de leeftijdscategorie 25 tot 55 jaar vallen. Dit is namelijk zo voor de meeste bibliotheken in Nederland. Deze leeftijdsgroep is niet massaal vertrokken van Facebook, dus als je je wilt blijven richten op deze doelgroep, kun je Facebook nog steeds gewoon gebruiken. Heb je echter specifieke campagnes om meer jongeren te bereiken? Dan is het slim om naar andere platformen te kijken, zoals Instagram, wat wel nog steeds populair is onder jongeren.

Lees ook: Drie tips voor een fantastische Facebookpagina

Simone Heinen | WebbiebNL | Online marketing & narrowcasting

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s