Ello, Ello? Er is een nieuw sociaal platform!

Ello nieuw sociaal platformEr is onrust binnen  social media land. Zoals we al eerder berichtten, wordt Facebook veel minder gebruikt door jongeren, maar er is meer aan de hand. Er is namelijk een nieuwe speler in het land: Ello.

Ello is een sociaal netwerk dat lijkt op Facebook, Twitter en Tumblr en uit het niets is het opeens razendpopulair geworden. Dit om een reden:  Ello is namelijk reclamevrij én blijft dat ook (volgens de oprichters). Hoe je je kunt aanmelden? Dat kan alleen door uitgenodigd te worden door een bestaand lid.  Ook kun je een invite aanvragen op de website. Ello is in extreem korte tijd echter zó populair geworden, dat je nu op een wachtlijst komt te staan, wil je je aanmelden.

Omdat ik natuurlijk heel nieuwsgierig was, had ik mij aangemeld voor de wachtlijst. Na ongeveer een week was het zo ver, ik werd uitgenodigd om Ello te gebruiken door een van de oprichters!

Hoe werkt Ello?

Ello heeft een zeer simpel design met een witte achtergrond en zwarte tekst. Je moet er van houden, laten we zeggen. Op Ello kun je je mensen volgen, vergelijkbaar met Facebook en Twitter. Net als bij Twitter krijg je alles chronologisch te zien, maar net als bij Facebook staan de reacties op een bericht wel meteen onder het betreffende bericht. Verder kun je de mensen die je wilt volgen in twee categorieën indelen: friends en noise. Dit is ideaal, want zo kun je een timeline hebben met alleen je echte vrienden én een timeline met andere personen die interessant zijn om te volgen. Dit lijkt me ook een van de voordelen om Ello te gebruiken.

100% reclamevrij? Jaja…

Ello beweerd dat het altijd reclamevrij zal blijven, omdat mensen geen producten zijn. Dat klinkt natuurlijk heel mooi, maar hoe werkt dat in de praktijk? Wat is het verdienmodel hierachter? Dat is niet helemaal duidelijk. Ello heeft in de opstartfase geld van investeerders gekregen en wil in de toekomst donaties van gebruikers ontvangen, maar of dit een succesvol verdienmodel is? Bij Wikipedia werkt dit, maar Wikipedia is een non-profitorganisatie. Dit is Ello niet, dus waarom zou je doneren? Ik heb er dus mijn twijfels bij of dit gaat werken, zonder reclame. Uiteindelijk gaan immers bijna alle succesvolle sociale netwerken overstag naar een verdienmodel met reclame. Kijk maar naar Facebook, Twitter en Instagram. Reclamevrij zijn is een nobel doel, alleen is het in de praktijk onmogelijk om uit te voeren.

Wil jij Ello ook uitproberen?

Lijkt het je leuk om Ello uit te proberen? Dan kun je natuurlijk een invite aanvragen via de website. Houd je echter niet van wachten? Dan kun je ook een invite krijgen! Ik geef er namelijk twee weg! Hoe? Door een tweet te sturen naar @WebbiebNL. De eerste twee tweets krijgen een invite!

Lees ook: De zeven social media zonden

Simone Heinen | WebbiebNL | Online marketing & narrowcasting

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s