Vijf tips voor je social media team

Tips Social media richtlijnen WebbiebNLIedere bibliotheek zit tegenwoordig wel op social media. Alleen niet overal wordt dezelfde invulling daar aan gegeven. Sommige bibliotheken hebben namelijk een communicatieafdeling die daar verantwoordelijk voor is, anderen doen het er ‘een beetje bij’. In beide gevallen is er echter sprake van een groep mensen die berichten plaatst op Twitter, Facebook en andere social media. Om het goed te doen, is het wel handig om te zorgen voor structuur. Dit kun je doen met zogenaamde social media richtlijnen. WebbiebNL geeft alvast vijf tips.

1. Maak afspraken over wie wanneer berichten plaatst

Het is niet prettig voor volgers om eerst twee weken geen enkel bericht voorbij te zien komen en dan op één dag zeven berichten. Zorg dus dat er structuur zit in het plaatsen van berichten. Dit kan door vaste dagen af te spreken, maar ook door het te verdelen per onderwerp. In dat geval laat je iedereen berichten plaatsen over zijn of haar specialisme.

2. Hanteer dezelfde schrijfstijl

Of er nu 2 mensen of 100 mensen berichten plaatsen, de schrijfstijl moet hetzelfde zijn. Spreek de stijl af die bij jullie bibliotheek past. Kies je voor ‘jij’ of ‘u’? En maak je volledige zinnen of gebruik je ook afkortingen? Dit geldt ook voor het gebruik van hashtags: worden deze wel of niet consequent gebruikt? En hoe worden links geplaatst? Als verkorte link of als volledige link?

3. Spreek regels af over het plaatsen van foto’s en video’s

Als professionele organisatie wil je ook professioneel overkomen. Zorg er dus voor dat de kwaliteit van de foto’s en video’s goed is. Niemand zit te wachten op een wazige foto, of een filmpje waar het geluid het niet van doet. Ook kun je afspraken maken over het formaat hiervan. Bijvoorbeeld alle foto’s met afmetingen van 300 x 300 px.

4. Check de informatie die je plaatst zorgvuldig

Als je in het social media team zit, ben jij het visitekaartje van het bedrijf. Zorg er daarom ook voor dat je je feiten checkt. Het ziet er nogal onprofessioneel uit als je vragen foutief beantwoordt. Hetzelfde geldt voor spelfouten. Iedereen maakt wel eens een foutje, maar lees een zin drie keer na voordat je ‘m online zet.

5. Ga professioneel om met alle vragen en opmerkingen

Op social media is het eenvoudig om vragen en opmerkingen naar bedrijven te sturen. Soms zijn mensen echter nogal boos als ze een berichtje sturen. Spreek daarom af hoe je met zulke berichten om gaat. Ga je in op de klacht? Stuur je de klacht door naar de klantenservice? Of negeer je de klacht? Probeer daarbij altijd professioneel te blijven en zelf niet ook boos te worden.

Als je deze vijf tips gebruikt als basis voor de social media richtlijnen, zul je al een heel eind komen. Er is echter geen goede of slechte manier van het inzetten van je social media team. De wijze van inzet moet simpelweg gewoon bij je bibliotheek passen. Overigens zijn social  media richtlijnen niet alleen voor je social media team bedoeld, maar voor alle medewerkers. Hierover binnenkort meer.

Wil je ook social media effectief inzetten voor jouw bibliotheek?

Doe dan mee aan de training: Met social media je doelgroepen bereiken

Simone Heinen | WebbiebNL | Online marketing & narrowcasting

Volg ook een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Advertisements

2 thoughts on “Vijf tips voor je social media team

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s