Invoering retail: wat zeggen de cijfers?

– Cijfers over het 1e jaar retail bij OB Kennemerwaard –

Retail formule, de cijfersWie WebbiebNL wat langer volgt weet dat wij eerder al schreven over de retailformule. Onder andere in de blog De retailformule, best wel bijzonder… en de blog Kies je voor retail of eigenheid? naar aanleiding van de heropening van de Bibliotheek Venlo.

Wie die blogs heeft gelezen weet dat ik positief ben over de retailformule, maar op onderdelen ook kritisch. Ja, het helpt om de bibliotheek een eigentijdse uitstraling te geven. En het is ook goed dat er een goed doordachte formule is waar retailexperts bij betrokken zijn, die door bibliotheken overal in het land kan worden ingezet. En dat moeten we koesteren. Laatst was ik enkele dagen in Sint Petersburg en toen zag ik hoe daar de bibliotheek eruit ziet van binnen. Dan zeg ik: bibliotheken omarm de retail.

Maar tegelijkertijd zie ik ook de mindere kanten. Voor mij als bibliotheekgebruiker is dat vooral het moeilijker kunnen vinden van boektitels. Daar is eerder al genoeg over geschreven, dus ik laat het hier bij de vaststelling. En tot zover ook mijn mening. Want waar ik het in deze blog vooral over wil hebben zijn de cijfers.

Bibliotheekbezoeken, uitleningen en aantal leden.

Jazeker, de cijfers. Want wat levert de invoering van retail in de praktijk op? Stijgen de bezoekersaantallen, de uitleningen en het aantal leden? Of niet? Of slechts tijdelijk? Om inzicht hierin te krijgen heeft de Bibliotheek Kennemerwaard de eerste cijfers aan WebbiebNL beschikbaar gesteld. Zij hebben half juli 2013 hun vestiging aan de Gasthuisstraat in Alkmaar omgebouwd volgens de retailformule. Sindsdien heeft dat geleid tot de volgende bewegingen in aantal bezoekers, aantal uitleningen en aantal leden:

Bezoekersaantallen Bibliotheek Kennemerwaard

De bezoekersaantallen in de bibliotheek Kennemerwaard, vestiging Alkmaar: oranje is voor de verbouwing, blauw na de verbouwing. Een behoorlijke groei.

Aantal uitleningen Bibliotheek Kennemerwaard

De transacties: een lichte groei in de uitleningen, landelijk daalt dit door de daling in leden. Verlengingen vrijwel stabiel over het jaar en reserveringen ook gestegen, elke maand zelfs een stijging.

Aantal leden Bibliotheek Kennemerwaard

Ledenaantal: het aantal leden is stabiel gebleven, terwijl de landelijke trend een daling laat zien.

Al met al pakken de eerste cijfers voor Alkmaar positief uit. Dit zijn de cijfers van het eerste jaar na invoering van de retailformule. Het is interessant om te zien hoe deze aantallen zich de komende jaren ontwikkelen en welke trends daarin waarneembaar zijn.

Reactie Erna Winters op de cijfers.

Erna Winters, directeur van de Bibliotheek Kennemerwaard, merkt bij de cijfers het volgende op: ‘Voor ons was de herinrichting vooral ook gericht op meer bezoekers, minder op stijging van aantal leden en uitleningen. Dat die min of meer het zelfde blijven is fijn, maar was geen vooropgezet doel. De herinrichting in onze vestiging Alkmaar was vooral gericht op nieuwe bibliotheekdienstverlening opzetten, zoals het podium en het medialab.’

Landelijke trendbeeld van de retailformule.

Ten slotte de vraag hoe de cijfers van Bibliotheek Kennemerwaard zich verhouden tot het landelijke beeld. Volgens Marion Berendsen van het landelijke Retailbureau volgen de cijfers van Kennemerwaard ook de landelijke trend: bibliotheken die retail ingevoerd hebben zien een stijging in aantal bezoekers en uitleningen, terwijl het aantal leden gelijk blijft of minder hard daalt dan het landelijke gemiddelde. Ze voegt daaraan toe dat bibliotheken met retail de groeicijfers ook over meerdere jaren heen beter weten vast te houden. Om dit te meten en te vergelijken, is een formulemonitor ontwikkeld waar zowel retail bibliotheken als andere bibliotheken aan deel kunnen nemen. Landelijke cijfers rond de invoering en het gebruik van retail zoals die tot dusver bekend zijn vind je hier.

Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn van andere bibliotheken. Wil je ze delen? Onderaan deze blog kun je een reactie geven. Of mail me op info@webbieb.nl.

Lees ook:
WebbiebNL op Bibliotheekcongres met Bibliotheek Kennemerwaard en Retailformule

Huub van Dommelen | WebbiebNL | Online marketing & narrowcasting

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s