Zoekmachinemarketing en de bibliotheek: nog geen nummer één positie

50%-meer-websitebezoekers WebbiebNL bibliotheekBibliotheken en zoekmachinemarketing. Het is een onderwerp dat me al een tijdje bezig houdt. Het houdt me bezig omdat ik de indruk krijg dat bibliotheken hier helemaal niet mee bezig zijn, in tegenstelling tot commerciële organisaties. Dit vind ik opvallend en om zoekmachinemarketing toch in de picture te krijgen, heb ik deze blog geschreven.

Wat is zoekmachinemarketing eigenlijk?

Zoekmachinemarketing bevat alle activiteiten die gepleegd worden om zo hoog mogelijk in Google en andere zoekmachines te komen. Dit kun je organisch en betaald doen. Bovenaan in de zoekmachine komen door te betalen, wordt ook wel SEA genoemd, Search Engine Advertising. Je kunt echter ook zonder geld te spenderen aan Google boven aan op pagina één komen te staan. Organisch hoog in de zoekmachine komen heet zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, maar is ook bekend als SEO (Search Engine Optimization).

Zoekmachinemarketing is belangrijk, omdat je zo gevonden wordt in Google. Als iemand zoekt naar de ‘bibliotheek Tilburg’, dan kom je vrijwel altijd uit bij de goede website, maar je wilt ook met de zoekterm ‘boeken Tilburg’ bovenaan komen te staan (in dit geval staat de Bibliotheek Midden-Brabant op plek 2). En juist daar liggen bibliotheken kansen liggen.

De kansen die bibliotheken laten liggen

Een van de belangrijkste onderdelen van zoekmachineoptimalisatie, is je website van goede content voorzien. Dit lukt de meeste bibliotheken wel aardig, maar als we het gaan hebben voor meta descriptions wordt het stil. Elke pagina van je website kun je namelijk een zogenaamde meta description meegeven: een korte tekst waarin je aangeeft waar je pagina over gaat. Niet alleen fijn voor Google, maar ook voor de mensen die je willen vinden. Een meta description is namelijk de korte tekst onder de titel die je ziet bij de zoekmachineresultaten! Heb je veel landingspagina’s, dan is dit extra handig, want zo weten je bezoekers gelijk op welke pagina ze moeten zijn.

Ook tags zijn belangrijk voor je positie in zoekmachines. Met een tag geef je aan waar je pagina over gaat in enkele termen. Deze blog heeft bijvoorbeeld de tags: zoekmachinemarketing, SEO, bibliotheken. Door elke pagina relevante tags mee te geven, wordt je website voor Google en anderen een stuk duidelijker.

Kortom, met weinig inspanning kun je je website al verbeteren wat betreft vindbaarheid. Zonde om dat niet te doen, want jij wilt toch ook jouw bibliotheek op nummer 1?

Wil je hier meer over weten? Neem dan vrijblijvend contact op met ons!

Lees ook: Drie tips voor een fantastische Facebookpagina

Simone Heinen | WebbiebNL | Online marketing & narrowcasting

Volg ook een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s