Keep it simple. Dé tip voor een succesvolle website

Op het afgelopen KNVI congres heb ik een presentatie gegeven. Hierin vertelde ik over wat WebbiebNL doet, maar vooral ook wat mijn visie is over de online bibliotheek en de huidige invulling hiervan. Een van de punten die ik behandelde, was de website.

Op bibliotheekwebsites is vaak een overvloed van informatie te vinden. Alles wat je maar kunt bedenken staat wel op een bibliotheekwebsite. Handig, maar omdat het zoveel is, wordt het ook een tikje onoverzichtelijk. Zeker de homepage ziet er vaak uit alsof er een (gecontroleerde) bom ontploft is.

Zo willen we het dus niet.

keep it simple

Bibliotheekgebruikers zitten niet te wachten op zo’n website. Zij willen namelijk een website waarmee ze snel hun zaken kunnen regelen en de benodigde informatie kunnen vinden. In de praktijk houdt dat in dat bezoekers openingstijden willen zien, boeken kunnen reserveren en verlengen en dat ze weten wat de activiteiten zijn in de bibliotheek. Deze gegevens staan nu vaak gedeeltelijk op de homepage, maar soms moet je goed zoeken om te vinden wanneer een specifieke vestiging open is. Dit is zonde, want als bezoekers niet snel iets kunnen vinden, haken ze af. En nee, dan gaan ze niet de rest van de website rustig bekijken. Zorg daarom dus dat de belangrijkste taken gemakkelijk op de website te vinden zijn.

Kijk vervolgens kritisch naar de rest van de homepage. Wat kan weg? Wat staat ergens anders ook duidelijk aangegeven? Een component over ebooks is leuk, maar als je in je menu ook een kopje ‘ebooks’ hebt, is het overbodig. Alles wat er dubbel op staat, kan dan ook gewoon weg. Kijk ook in Google Analytics naar welke pagina’s en onderdelen goed bekeken worden en welke niet. Handel hier vervolgens ook naar.

Als je op die manier kritisch naar je homepage kijkt, kan al heel wat weg. Zo krijg je een website die een stuk rustiger oogt (zonder meteen leeg te lijken), maar die ook relevant is voor de bezoeker.

Lees ook: 3 tips voor WaaS 2.0

Kom op 12 februari naar de  training WaaS 2.0 optimaal toegepast

Simone Heinen | WebbiebNL | Online marketing & narrowcasting

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s