Waarom je als bibliotheek narrowcasting moet gebruiken

WebbiebNL narrow casting speciaal voor toepassing in de bibliotheekWebbiebNL heeft haar productenpakket uitgebreid met narrowcasting: hardware, software én contentsupport. We merken echter dat nog niet iedereen weet wat narrowcasting is en wat je er als bibliotheek aan hebt. Daar moeten we dus nog wat aan doen. De eerste stap is deze blog. Na het lezen van deze blog weet je in ieder geval wat narrowcasting is en dat je als bibliotheek zeer zeker gebruik moet maken van de mogelijkheden die narrowcasting biedt.

Wat is narrowcasting?

Narrowcasting is het delen van een boodschap op de juiste plek, met de juiste doelgroep, op het juiste moment door middel van beeldschermen. Deze beeldschermen kunnen verschillen in grootte, afhankelijk van de plek waar deze geplaatst wordt, maar vaak zijn deze vergelijkbaar met grote televisieschermen.

Met een narrowcasting kun je dus een boodschap delen voor een specifieke doelgroep. Alleen informatie die voor die doelgroep interessant is, wordt getoond, en alleen op het moment dat zij die boodschap (waarschijnlijk) willen ontvangen.

Waarom narrowcasting in de bibliotheek?

Narrowcasting in de bibliotheek is heel handig, omdat je zo specifieke boodschappen aan bibliotheekbezoekers kunt tonen. Zo kun je bijvoorbeeld de nieuwste thrillers vertonen aan volwassenen vlakbij de ‘thrillers’ hoek in de bibliotheek. Bij de kinderafdeling doe je dan hetzelfde, alleen dan natuurlijk met kinderboeken. Zo sluit de boodschap van de narrowcasting direct aan bij de omgeving. Hierdoor is de boodschap interessant en relevant voor de doelgroep.WebbiebNL narrow casting in de bibliotheek

Narrowcasting moet je heel zorgvuldig afstemmen. De content, de boodschap, is ontzettend belangrijk. Als deze niet aansluit bij de doelgroep op dat moment, werkt het niet. Als je bijvoorbeeld een activiteit hebt in de bibliotheek waar ook veel niet-leden op af komen, zoals een interessante lezing, wil je natuurlijk leden werven. Dan is het zaak om niet met de nieuwste boeken te komen in je narrowcasting, maar met een actie om lid te worden, bijvoorbeeld een proefabonnement. De narrowcasting wordt dan uiteraard vertoond op de plek van de activiteit.

Klik hier voor meer informatie over het narrowcasting aanbod van Webbieb.

Lees ook: Vijf vragen om narrowcasting effectief toe te passen

Simone Heinen | WebbiebNL | Online marketing & narrowcasting

Volg ook een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s