Sorry, SMART bezig dus geen tijd!

Sorry SMART bezig dus geen tijd‘Sorry, SMART bezig dus geen tijd!’ Dit was zo ongeveer de reactie die ik kreeg toen ik een tijdje niks hoorde op een email die ik stuurde naar iemand van marketing en communicatie van een bibliotheek in noordelijk Nederland. ‘Het lijkt me heel leuk om daaraan mee te werken en ik vind het ook super dat je me vraagt. Maar wij proberen hier SMART te werken. Het moet in mijn uren passen en er moet altijd iets terug in de organisatie komen.’

Een dergelijke reactie als hierboven geschetst heb ik nooit eerder gekregen van een bibliotheekprofessional. Okay, ‘geen tijd’ is wel herkenbaar. Geen prioriteit dus, denk je er dan vaak achteraan. Daar zit vaak ook wel wat in natuurlijk. Maar ‘wij proberen hier SMART te werken’ is voor mij nieuw. Voor wie dit nog niet kent (lijkt me sterk want elke manager begint hierover tegenwoordig..): Volgens SMART doelen werken: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Hier meer uitleg over het SMART-principe op Wikipedia.

Ik heb zitten denken, vind ik dit nou een positieve ontwikkeling of niet? Dat iemand SMART bezig is en daarom geen tijd heeft. Op zich wel. Want dat betekent dat die medewerker doelen stelt en die probeert te realiseren volgens bepaalde criteria. Hartstikke goed natuurlijk. Het zegt iets over de resultaatgerichtheid van die medewerker. En als het klopt dat ook de organisatie zo werkt, zegt het iets over de resultaatgerichtheid van de organisatie, in dit geval de bibliotheek.

Maar het heeft ook een keerzijde. Ten eerste kan de oorzaak van SMART werken liggen in de gevolgen van bezuinigingen in de bibliotheek. Of de krappe budgetten. En het efficiënt en effectief realiseren van doelen kan dan wel voorop staan, maar hoe is het gesteld met het welzijn van de medewerker? We moeten hier niet in doorslaan. En zeker zo belangrijk: tot nu toe vind ik de bibliotheekbranche zeer aangenaam werken, omdat mensen net even wat meer tijd hebben voor een goed gesprek. En niet alleen een goed gesprek over doelen die bereikt moeten worden maar…over andere dingen.

Persoonlijk vind ik dat de charme van de bibliotheekbranche en de mensen die er werken. Dus ik moet eerlijk zeggen: ‘sorry, SMART bezig dus geen tijd!’ was toch wel een beetje een koude douche. Voor één keer kan ik daar wel tegen. Als het maar niet te vaak voorkomt.

Noot: Jan Kaldenbach van de Bibliotheek Kennemerwaard attendeerde mij op de volgende blog: Stop SMART, be FUZZY! Een mooi SMART alternatief inderdaad.

Lees ook: De zeven social media zonden

Huub van Dommelen | WebbiebNL | Online marketing & narrowcasting

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s