De #BoekPerWeek Uitdaging: slim social media met lezen combineren

BoekperweekOp het allerlaatste moment van 2014 kwam De Bibliotheek met een leuke uitdaging. Veel mensen beginnen het jaar namelijk met het maken van goede voornemens, maar het volhouden blijkt altijd een stuk lastiger. Een bekend voornemen is meer lezen. Daarom startte De Bibliotheek de Boek Per Week uitdaging: heel 2015 iedere week één boek lezen. Door het samen vol te houden, wordt het natuurlijk ook een stuk gemakkelijker. Het is daarom de bedoeling om iedere week ook te delen welk boek je hebt gelezen, via Twitter, Instagram of Pinterest met de hashtag #boekperweek.

En of de mensen mee doen? Op Twitter zag ik in ieder geval de hashtag #boekperweek meerdere malen voorbij komen en ook op Pinterest wordt er druk gepind.

Maar houden mensen dit wel een heel jaar vol??

Het bekende probleem met goede voornemens geldt hier ook. Iedereen is enthousiast in het begin, maar hoeveel mensen zullen nog steeds een boek per week lezen in week 44? Of week 53? En áls ze dit volhouden, delen ze dit dan ook nog op social media?

Dit is heel erg afhankelijk. Als er kennissen en vrienden ook mee doen aan de uitdaging, zal het een stuk makkelijk gaan. Je hebt dan namelijk ook te maken met peer pressure, de druk om mee te doen omdat je omgeving dit doet. Dit effect is het sterkst bij personen die je echt kent, maar ook via social media kan peer pressure invloed hebben. Dit effect is echter veel minder sterk, omdat niemand er (waarschijnlijk) iets van zal zeggen als je afhaakt. De Bibliotheek kan hier wel weer een rol spelen door deze rol op zich te nemen en mensen te blijven motiveren om door te gaan.

Lezen en social media

Deze uitdaging van De Bibliotheek vind ik overigens wel slim gevonden. Door lezen te stimuleren met een challenge en hierbij ook peer pressure te gebruiken, wordt Nederland op een slimme manier aan het lezen gezet. Zo komen ook niet-lezers in aanraking met lezen. Wie weet zorgt de actie #BoekPerWeek ervoor dat er een paar niet-lezers één boek per kwartaal gaan lezen, of één boek per maand. Dat is ook al heel wat! En voor alle fanatieke lezers zorgt dit ervoor dat ze de tijd blijven nemen om te lezen.

Hoe deze uitdaging zich zal ontwikkelen, kunnen we pas later dit jaar daadwerkelijk zien. Ik wens iedereen in ieder geval veel succes met lezen! Jullie kunnen het!

Lees ook: 4 online tips om 2015 voortvarend te starten

Simone Heinen | WebbiebNL | Online marketing & narrowcasting

Volg nog dit voorjaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s