Je website hoger in Google? 7 tips!

Hoe je website hoger in Google komt

Hoger in Google, wie wil dat niet? Ook bibliotheken vragen ons steeds vaker: hoe kunnen we hoger in Google komen zonder advertentiebudget. Nu bestaat hiervoor helaas geen standaardrecept. Maar als je de volgende tips toepast, kom je een heel eind.

Tip 1: Alle content voorzien van een “description“

Geef alle pagina’s een korte beschrijving waar de betreffende pagina over gaat. Dit kan in WaaS2.0 per pagina onder page properties in ‘description’. De beschrijving waar de website over gaat is cruciaal. Deze gegevens worden ‘Meta tags’ genoemd. ‘Lenen, lezen en beleven doe je bij Bibliotheek Vlissingen’ is daar een voorbeeld van.

Metatag description Bibliotheek Vlissingen

Deze gegevens vermeld je in de ‘description’ van de HOME-pagina. Heb je geen WaaS2.0 maar een ander type website, zoek dan de plaats waar je de meta tags kunt aanpassen.

Tip 2: Tags en keywords

Geef alle pagina’s zoals nieuwsitems e.d.die je op je website zet de juiste tags en keywords. Dit zijn in feite labels met relevante trefwoorden die je aan een pagina meegeeft. In WaaS2.0 vind je de tags en keywords ook onder page properties.

Tip 3: Afbeeldingen voorzien van alt teksten

Hoger in Google 7 tips | Webbieb Haal meer uit je online bibliotheekAlle afbeeldingen die je op een webpagina gebruikt kun je een naam geven. Dit noemen we de alt-tekst van een afbeelding. Het is een korte beschrijving waar de afbeelding over gaat.

Tip 4: Duidelijke kopteksten

De kopteksten zijn de titel van een webpagina, maar ook de kop boven een alinea. Door Google worden de kopteksten gescand om snel een indruk te krijgen van de inhoud van een webpagina. Zorg daarom voor korte kopteksten die duidelijk weergeven waarop ze betrekking hebben.

Tip 5: Bondige en leesbare content

De teksten op een webpagina dienen bondig en leesbaar te zijn.  Prettig leesbare teksten en kernachtige zinnen. Vaak geldt hierbij de kunst van het weglaten: hoe korter de teksten, hoe beter. Het moet natuurlijk wel leesbaar blijven.

Tip 6: Wekelijks actuele informatie

Wanneer je regelmatig nieuws plaats op je website, dan wordt dit door het publiek opgemerkt, maar ook door Google. Nieuws kan betrekking hebben op actuele ontwikkelingen over de bibliotheek, maar ook op actuele gebeurtenissen lokaal en in de regio. Juist daarop kan de bibliotheek goed inspelen.

Tip 7: Juiste URL: kort en relevant

De URL is een gestructureerde naam die verwijst naar een stuk data, meestal een webpagina. De URL van deze webpagina is ‘Je website hoger in Google 7 tips’. Dit is een korte beschrijving van het onderwerp van deze pagina. Zo is voor Google duidelijk waar de webpagina over gaat. Doe dat ook met jouw website pagina’s.

Heb jij nog tips? Onderaan deze pagina kun je reageren.

Doe mee aan de training WaaS2.0 Optimaal Toegepast.

Huub van Dommelen | Webbieb | Online marketing & narrowcasting

Volg ook een training bij Webbieb:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s