5 redenen waarom Google Analytics voor bibliotheken nuttig is

6 redenen waarom Google Analytics voor bibliotheken nuttig isIn de praktijk wordt Google Analytics door bibliotheken, mediatheken en archieven nog betrekkelijk weinig gebruikt. Terwijl er goede redenen voor zijn om daarmee te starten.

Google Analytics is een gratis dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves (bron: Wikipedia).

Wat zijn nu de redenen om als bibliotheek gebruik te maken van Google Analyics? Hieronder staan ze op een rijtje.

5 redenen waarom Google Analytics een nuttige tool is.

1. Meten is weten
Pas als je meet wat je doet, ga je niet af op alleen je onderbuik maar kun je dat met cijfers onderbouwen. Zeker als je dit doet over langere termijn. Met die cijfermatige onderbouwing kun je gericht werken aan verbeteringen. Dat geldt natuurlijk ook voor de website van je bibliotheek, mediatheek of archief.

2. Samenhang in toepassing van je online tools
Als je meet wat je doet, kun je zien wat het nut is van de online tools die je toepast. Zo kun je zien welke online tools nuttig zijn en welke weinig tot niets opleveren. Stel dat je een blog schrijft, dan is heel goed uit te meten wat het effect daarvan is op je bibliotheek website. Door Google analytics toe te passen houd je ook het overzicht over alle middelen die je inzet.

3. Impact helder krijgen van online tools
Stel dat je kiest voor het inzetten van een online tool. Je start bijvoorbeeld met Google AdWords (betaald adverteren in Google zoekresultaten) om meer bezoekers naar je website te trekken. Dan kun je via Google Analytics analyseren wat de impact daarvan.

4. Online bibliotheek steeds meer strategisch inzetten
Steeds meer bibliotheken, mediatheken en archieven zien het strategische belang in van hun website. In steeds meer beleidsplannen en strategieën valt dit terug te lezen. Als de strategische impact zo groot is, betekent dit vaak ook meer investeringen in mensen en middelen. Om zicht te houden op de effecten daarvan is het sturen op cijfers noodzakelijk.

5. Bezuinigen betekent middelen efficiënter inzetten
Regelmatig worden er dingen gedaan in organisaties waarvan het nut en de noodzaak niet altijd even helder zijn. Als je daar beter zicht op krijgt, kun je zien of je de middelen ook effectief (bereik je je doel) en efficiënt (met zo weinig mogelijk middelen) inzet. Dat geldt natuurlijk ook voor de online middelen. Zeker in tijden van bezuinigingen wil je dit als organisatie graag weten.

Kortom, redenen genoeg om Google Analytics ook voor de website van jouw organisatie te gebruiken.

Wil je ook Google Analytics effectief gaan toepassen?
Doe dan mee aan de training Google Analytics

Wil je op de hoogte blijven van het laatste Webbieb nieuws?
Schrijf je in voor de Webbieb nieuwsbrief.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s