10 social media marketing tips voor bibliotheken

10 social media marketing tips voor bibliotheken10 social media marketing tips voor bibliotheken.

Er zijn tegenwoordig zoveel social media platforms beschikbaar voor bibliotheken. Maar hoe kun je die het beste gebruiken voor marketing doeleinden? Als je overweegt om social media te gebruiken om je bibliotheek te promoten, zijn hier 10 handige tips:

1. Denk groot, start klein.

Dat je gebruik kunt maken van alle social media platformen die er zijn, betekent niet automatisch dat je dat moet doen. Neem er 1 of 2 uit zoals Facebook of Twitter en probeer dat zo goed mogelijk toe te passen in de praktijk. Loopt dat goed, pas de ervaringen die je daarmee opdoet vervolgens toe op een ander social media platform. Het is beter om in 1 of enkele platformen goed te zijn dan op heel veel platformen een klein beetje.

2. Combineer content creatie & content curatie.

Je hoeft niet alle content voor je blogs, Twitter en Facebook zelf te maken. Het is zelfs beter om dat niet te doen. Door curatie en het linken naar content van anderen, beveel je niet alleen andere bronnen aan, maar netwerk je ook met de makers van die content. Als je linkt naar blogs en tweets van anderen (bijvoorbeeld belangrijke ‘ambassadeurs’ van de bieb) maak je met hen een connectie, wat ertoe kan leiden dat zij in de toekomst linken naar jouw content.

3. Maak consistente kanalen en verbindt deze.

Zorg dat je presentatie op alle social media platformen die je voor je bibliotheek gebruikt consistent is. Gebruik hetzelfde logo, dezelfde kleuren, etc. Zorg dat bezoekers zich niet afvragen of het wel echt van de bibliotheek is. En link alle kanalen met elkaar – links naar je blog, Twitter, bibliotheekwebsite, Facebook enzovoorts.

4. Neem deel aan de conversatie.

Niemand ziet graag een éénrichting-conversatie. Houd de posts op je bibliotheek Facebook in de gaten en reageer tijdig. Als iemand je retweet op Twitter kun je die persoon daarvoor bedanken of in de toekomst een tweet van die persoon retweeten. Houd tweets in de gaten waarin je wordt genoemd; het kan zijn dat iemand een vraag stelt. Op deze manieren luister je en blijf je op de hoogte van je online community.

5. Promoot evenementen.

Een prima manier om je bibliotheek te promoten is om iedereen op de hoogte te stellen van de evenementen die plaatsvinden. Gebruik hashtags zoals #voorleesmiddag #jegemeente op Twitter en Facebook, moedig mensen aan om mee te doen. Moedig deelnemers aan om foto’s te nemen en te posten op Twitter en Facebook, deel ze op Pinterest enz. Volg het evenement door erover te bloggen, erover te Twitteren voor, tijdens en na het evenement, zet foto’s op Facebook enzovoorts.

6. Probeer visuele social media.

Nieuwe platformen zoals Pinterest en Instagram worden steeds populairder. Als je al actief bent met de belangrijkste social media, zijn deze platformen een mooie vervolgstap. Pinterest en Instagram bieden prima mogelijkheden om visueel te laten zien wat je als bibliotheek te bieden hebt. Bibliotheken die bijvoorbeeld Pinterest gebruiken kunnen prikborden aanmaken rond boekengenres,  instructievideo’s, activiteiten, speciale collecties enzovoorts.

7. Laat je gebruikers zien.

Of het op je Facebook pagina is, via pins op Pinterest, of in video’s op YouTube: zet je gebruikers in de spotlights en laat zien dat ze genieten in je bibliotheek en tijdens de evenementen die je organiseert. Leuk voor de gebruikers van dit ogenblik en voor het publiek die hierdoor misschien belangstelling krijgen om ook mee te doen.

8. Creëer toegevoegde waarde.

Niemand zal een continue berichtenstroom op social media op prijs stellen als daar geen meerwaarde in zit. Daarom is het belangrijk om interessante content te bieden: informatie waar gebruikers uit je doelgroep wat aan hebben.  Om die interessante informatie zullen mensen je gaan volgen. Tegelijkertijd kun je ze ook informeren over je activiteiten in de bibliotheek. Misschien doen ze wel mee.

9. Claim je locatie.

Dit kan ‘social’ door ‘locatie-services aanzetten’ in Facebook of door gebruik te maken van Foursquare. De populariteit van dit laatste social media platform heeft echter in Nederland geen hoge vlucht genomen, dus misschien dat je daar niet zoveel aan hebt. Wel kun je via social media ook je bibliotheek duidelijk ‘laten zien’. Een groot deel van het publiek weet nog niet dat veel bibliotheken tegenwoordig best wel modern ingericht zijn🙂

10 social media marketing tips voor bibliotheken10. Houd winacties.

Mensen vinden het leuk om beloond te worden voor de aandacht die ze geven aan je bibliotheek op social media. Zo kun je een bibliotheektas cadeau doen of 50% korting op een evenement als ze bijvoorbeeld op Pinterest een prikbord rond een boekengenre maken of een evenement promoten.

In 1 dag én up to date én zelf actief aan de slag met de social media van nu?
>> Doe dan mee aan de Social Media Bootcamp

Lees ook:
5 manieren om Instagram te gebruiken in je bibliotheek
5 tips voor het gebruik van Pinterest in je bibliotheek

Webbieb | Huub van Dommelen

Volg ook een training bij Webbieb:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Bron: bovenstaande is een (deels bewerkte) vertaling van het artikel:
10 social media marketing tips for libraries (door: Ellyssa Kroski) 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s