5 lessen uit andere branches

Wat kun je als organisatie leren van andere branches? Daar hebben ze een mooie term voor bedacht: branchmarking. Bij benchmarking meet je jezelf t.o.v. andere bedrijven in dezelfde branche, bij branchmarking staat de vraag centraal: Wat kunnen we leren van andere branches?

Hieronder 5 lessen die je kunt trekken uit andere branches:

Kodak -5 lessen die je kunt trekken uit andere branches1. Durf te vernieuwen
Hier zijn natuurlijk legio voorbeelden van. Bedrijven die teveel zijn blijven hangen in wat ze al jarenlang goed deden, zonder echt te vernieuwen. KODAK bijvoorbeeld. Zij bleven te lang hangen in de traditionele fotografie.

2. Blijf bij je roots
Vernieuwen, dus, maar blijf je roots trouw. Toen MacDonalds opeens gezonde producten ging aanbieden, was dat onduidelijk voor het publiek. MacDonalds, dat is toch van de vette hap?

Coolblue -5 lessen die je kunt trekken uit andere branches3. Online én fysiek
Online is steeds vaker de eerste entree voor klanten. Maar vaak niet de enige. De fysieke verschijningsvorm blijft belangrijk. Kijk naar Coolblue: die zijn begonnen met online verkoop, maar hebben nu ook fysieke winkels.

4. Storytelling
Wat je hebt en doet als organisatie moet kwalitatief goed en betaalbaar zijn. Maar heb je er ook een goed verhaal bij? Waarom je dat doet? Tegenwoordig heet dat storytelling: wat is het verhaal achter jouw organisatie, product of dienst? Of jou als directeur? Een mooi voorbeeld is natuurlijk het persoonlijke verhaal van Steve Jobs, mede-oprichter en topman van Apple.

Apple -5 lessen die je kunt trekken uit andere branches5. Zet in op klantgerichtheid
Klanten moeten zich 200% gewaardeerd voelen. Als bezoeker, als klant, als mens. Dat begint met medewerkers die passie uitstralen voor hun werk en daar actief en betrokken mee bezig zijn. En oog hebben voor de klant. Met net dat stapje extra. Dat is de plusfactor die mensen voelen. Als ik mijn auto naar de dealer breng voor een onderhoudsbeurt, staat ie bij het ophalen te glimmen. Want hij is door de wasstraat gehaald. Daar geniet ik van.

Dit zijn 5 lessen die voor mij herkenbaar zijn. Maar er zijn vast meer voorbeelden van lessen die je kunt trekken uit andere branches. Dat hoop ik te horen op het congres Hard/t voor de Zaak waar ik op 16 april heen ga. Legio branches komen daar aan bod. En over de schutting kijken, daar leer je van!

Lees ook: Je website hoger in Google? 7 tips!

Webbieb | Huub van Dommelen

Volg ook een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s