Als bibliotheek, mediatheek en archief wil je net als elke andere organisatie dat je doelgroep weet wat je doet en gebruik maakt van je producten en diensten. Of dat nu het uitlenen van boeken is, knagende vragen beantwoorden, of een goede werkplek bieden, bijvoorbeeld voor stamboomonderzoek.
De kunst is wel om je doelgroepen te laten horen dat je er bent en goed voor het voetlicht te brengen wat je te bieden hebt. Hieronder 5 quick wins voor je marketing & PR.
5 marketing & PR inkoppers op een rij:
1. Promoot het inschrijven op je E-nieuwsbrief
Moedig op zoveel mogelijk plaatsen aan dat mensen uit je doelgroep lid worden van je E-nieuwsbrief. Heb je nog geen nieuwsbrief? Begin er dan zo snel mogelijk mee. Volgens Johannes Neuer van de New York Public Library is de E-nieuwsbrief nog steeds een van de krachtigste online tools voor marketing & PR doeleinden.
Zo oud als Methuzalem maar nog steeds effectief: een stoepbord. Zo zien mensen die buiten lopen dat je open bent en wat je op dit moment aan actualiteiten hebt om binnen te komen.
3. Nodig een bekende schrijver uit
Overal waar ik kom en waar ze een bekende schrijver of anderszins BN’er hebben uitgenodigd is dit een succes. Zo zet je je bibliotheek, mediatheek of archief goed op de kaart. Bekende voorbeelden zijn Maarten van Rossum, Nico Dijkshoorn en Kees van Kooten. Maar met Karin Luiten (Koken met Karin) of Wim Daniëls heb je ook gegarandeerd een volle bak.
Het is altijd slim om ‘iets’ uit je collectie eruit te lichten en extra te promoten. Dat kan prima met een thematafel. Dat kunnen voor de hand liggende thematafels zijn, zoals bijvoorbeeld reisgidsen richting de zomervakantie. Maar er zijn genoeg meer verrassende thematafels te bedenken: verfilmde boeken, boeken en lekker eten, etcetera. Of wat te denken van de ‘Blind date met een boek’-thematafel?
5. Bied goede koffie
Deze is natuurlijk bij iedereen bekend, maar wordt toch vaak over het hoofd gezien. Zorg voor goede koffie. Dit is een van de tips die ik hoorde van Ria Oudega, directeur van de druk bezochte nieuwe bibliotheek in Arnhem. Goede koffie regel je eenmalig door het aanschaffen van een goed apparaat en lekkere koffie. Hier moet je dus niet op bezuinigen, maar juist investeren in kwaliteit.
Wil je structureel werk maken van marketing? Ontwikkel een marketingplan!
Lees ook: Bibliotheek Eindhoven presenteert videomanifest
Huub van Dommelen | Webbieb | Online marketing & narrowcasting
Volg ook een training bij WebbiebNL:
>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.
Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken: