5 ingrediënten voor een goede start met narrowcasting

Wil je starten met narrowcasting in je bibliotheek? Voor een vliegende start zijn 5 ingrediënten van belang, zo zien wij in de praktijk. We hebben ze voor je op een rij gezet.

1. Wat is het doel van je narrowcasting

De doelstelling van narrowcasting in het algemeen, maar ook in het bijzonder per scherm.
Meestal is de bedoeling om informatie te zenden richting je publiek over de activiteiten in je bibliotheek. En nieuws over aangepaste openingstijden, kijk op de website enzovoorts. Maar het kan ook zijn dat je via narrowcasting interactie met je publiek wilt aangaan. Bijvoorbeeld: Je laat de top 5 zien van meest uitgeleende boeken in deze bibliotheekvestiging en iemand kan het scherm aanraken voor meer informatie over dat boek en zelfs ter plekke dat boek reserveren. Wanneer je zo narrowcasting gaat toepassen heb je ondermeer andere schermen, schermposities en software nodig.

2. Scherminrichtingsplan narrowcasting

Webbieb narrowcasting speciaal voor toepassing in de bibliotheekEen scherminrichtingsplan maak je voordat je schermen aanschaft. Op een plattegrond van je gebouw komt precies te staan waar elk scherm komt te hangen. Op elke plek wordt gekeken hoe groot het scherm dient te zijn en op welke manier het wordt opgehangen straks. Het lijkt allemaal erg logisch, maar in de praktijk zie je nog vaak dat schermen op de verkeerde plaats hangen en/of niet het goede formaat hebben.

3. narrowcasting Hardware & software 

In de keuze voor narrowcasting hard- en software is er een breed scala aan leveranciers. Je kunt een softwarepakket aanschaffen en alles op je eigen systemen installeren. Maar het is ook mogelijk om software via een externe server gehost te krijgen. In dat geval betaal je een maandbedrag. Meestal kiezen bibliotheken uit 1 van deze 2 mogelijkheden, afhankelijk waar de voorkeur naar uitgaat. Bij Webbieb is het mogelijk uit beiden te kiezen.

4. narrowcasting contentplan en planning

Wanneer de hard- en software geïnstalleerd is moet je zelf aan de bak. In het ideale geval plaats je wekelijks nieuwe schermupdates. Dat hoeft natuurlijk niet, maar de aandacht van het publiek voor je narrowcasting uitingen zal snel verslappen als de content hetzelfde blijft. Om je schermen gericht en continu van content te voorzien raden we aan om te werken met een contentplan. Hierin staat aangegeven voor een periode (bijvoorbeeld tot eind van het jaar) waar je op je narrowcasting schermen aandacht besteedt. Het contentplan stem je af op je overige marketing en PR activiteiten. Zo ontstaat er structuur en uniformiteit in je aanpak. Om te leren hoe je je eigen contentplan voor narrowcasting maakt heeft Webbieb een training ontwikkeld.

5. Mensen met vaardigheden voor narrowcasting

De mensen in de organisatie maken nog altijd het verschil en dat geldt ook voor narrowcasting. Wanneer je hebt geïnvesteerd in narrowcasting moet je er ook mee uit de voeten kunnen. In de zin dat je makkelijk en snel updates op je schermen kunt plaatsen. Vraag aan de leverancier van je hard- en software of je een training kunt krijgen in het gebruik van je narrowcasting systeem. Ga er daarna direct zelf mee aan de slag. Je zult merken dat het plaatsen van narrowcasting updates toch iets anders is dan berichten plaatsen op je website. Zo zijn de uitingen die je maakt te zien op grote schermen, waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van afbeeldingen. Door het vaker te doen, krijg je dat beter in de vingers. Wat je daarbij kan helpen is dit overzicht met 30 rechtenvrije stockfoto websites.

>> Meer over ons narrowcasting aanbod: hardware, software en contentsupport

>> Meer over de training ‘Maak je eigen contentplan voor narrowcasting’

Webbieb Summerschool 2015

Huub van Dommelen | Webbieb | Online marketing & narrowcasting

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s