Biebvibes #6: opening Taalpunt Mijdrecht

Biebvibes: positieve geluiden uit de informatiewereld.

Dit keer in Biebvibes aandacht voor de opening van het Taalpunt in Mijdrecht. We spraken hierover met Hanneke Paul van de de Bibliotheek Angstel, Vecht en Venen, waar het Taalpunt in Mijdrecht onder valt.

Opening Taalpunt Mijdrecht-Foto Michael Hartwigsen1. Wat is dat, een Taalpunt?

‘Een Taalpunt is onderdeel van een Taalhuis. Het Taalpunt is de fysieke plek waar mensen terecht kunnen met hun taalvragen. Het Taalhuis houdt zich daarnaast bezig met het organiseren van taalaanbod bijvoorbeeld door maatjes, groepslessen enz.’

2. Wanneer zijn jullie begonnen met Taalpunt?

‘In 2014 is het Platform Aanpak Laaggeletterdheid Stichtse Vecht opgericht; een samenwerkingsverband van een aantal maatschappelijke organisaties. Door middel van een netwerkbijeenkomst hebben anderen de gelegenheid gekregen bij dit initiatief aan te sluiten. Er bleek een groot draagvlak te zijn, ook bij de gemeente, zodat besloten werd tot het oprichten van een Taalhuis in Stichtse Vecht. Bij het hele traject kregen bood Taal voor het Leven, een onderdeel van de Stichting Lezen en Schrijven, praktische ondersteuning.’

3. En wat is de stand van zaken nu?

‘Ruim driekwart jaar later, met veel vergaderen, scholing van de vrijwilligers door Taal voor het Leven en het aanvragen en verkrijgen van de benodigde subsidie, is op 13 februari jl het Taalpunt geopend in de Bibliotheek Maarssenbroek. In de gemeente De Ronde Venen is een vergelijkbaar traject gevolgd . Daar is 10 september, exact een jaar na de eerste netwerkbijeenkomst, het eerste Taalpunt geopend in de Bibliotheek Mijdrecht.’

4. Wat is het doel van Taalpunt en wie zijn de doelgroepen?

‘Doel van het Taalpunt is het aantal laaggeletterden terugdringen zodat zij beter mee kunnen doen in de maatschappij en betere kansen hebben op de arbeidsmarkt.
Dit bereiken we door, samen met inwoners, mensen die moeite hebben met lezen en schrijven te leiden naar een geschikt cursusaanbod. Dat kan op twee manieren : door taalvrijwilliger te worden of door mensen de weg te wijzen naar het Taalpunt.

Hoewel het Taalpunt zich primair richt op mensen die beter willen leren lezen en schrijven of beter Nederlands willen leren spreken, kan iedere volwassen inwoner met een taalvraag terecht bij het Taalpunt. De Taalpuntmedewerkers proberen iedereen te helpen en een oplossing te bieden. Dat kan zijn: doorverwijzen naar taallessen, een taalmaatje aanbieden of een combinatie van beide’.

5. Wie maken er gebruik van het Taalpunt?

‘Mensen weten verbazingwekkend snel de weg naar het Taalpunt te vinden. Na de opening van het Taalpunt in de vestiging in Maarssenbroek stonden de eerstvolgende keer 4 taalvragers en 4 nieuwe vrijwilligers voor de deur. Inmiddels hebben zich ruim 40 taalvragers gemeld en komen er ook regelmatig nieuwe vrijwilligers bij.
De meeste taalvragen zijn afkomstig van mensen die Nederlands als tweede taal hebben en zich verder willen bekwamen in het Nederlands. Laaggeletterden van Nederlandse afkomst melden zich veel minder dat heeft vooral te maken met schaamte. Voor deze groep is hulp van anderen nodig die hen kunnen helpen bij het zien van de meerwaarde van het leren beter lezen en schrijven’.

Opening Taalpunt Mijdrecht-Foto Michael Hartwigsen6. Wat ligt er nog in het verschiet?

‘Actief aan de slag gaan met netwerken : op zoek gaan naar alliantiepartners, organisaties die willen helpen bij het Herkennen en doorverwijzen van laaggeletterden. Binnenkort gaan we in gesprek met de Sociale Wijkteams. Verder contact zoeken met gezondheidszorg, consultatiebureaus, scholen, voedselbank, schuldsanering. Allemaal plekken waar de problemen van laaggeletterdheid zichtbaar kunnen zijn. Ook het bedrijfsleven heeft inmiddels belangstelling voor de taallessen. Binnenkort starten we met een tweetal taalgroepjes bij een bedrijf in de regio. Belangrijk blijft om regelmatig via de kranten, social media, nieuwsbrieven aandacht vragen voor de problematiek van laaggeletterdheid’.

7. Is er spin-of van het Taalpunt naar de rest van de bibliotheek?

‘Door het Taalpunt laten we een andere kant van de Bibliotheek zien. Via het Taalpunt krijg je makkelijker contact met organisaties die actief zijn in het Sociaal Domein, het is een goede aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan. Samenwerking in verband met het Taalhuis kan weer leiden tot contacten en initiatieven op ander terrein’.

Lees ook: Zou jij dit doen voor je bibliotheek?

Wil je onze gratis maandelijkse nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in.

Wil je alles te weten komen over de optimale E-nieuwsbrief voor jouw bibliotheek?
Kom dan naar de Bibliotheek E-nieuwsbrief Themamiddag op 8 oktober a.s.

Doe mee aan de bibliotheek E-nieuwsbrief themamiddag

Dit is de 6e aflevering in de rubriek Biebvibes. Heeft jouw bibliotheek of mediatheek ook een positief geluid wat je in deze rubriek onder de aandacht wilt brengen? Neem dan contact op met Huub van Dommelen van Webbieb. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s