Jaar van het Boek? 3 voors & 3 tegens

‘Organisaties in de boekenwereld hebben 2016 uitgeroepen tot ‘Jaar van het Boek’ las ik op nu.nl. ‘Er zou steeds minder gelezen worden, boekhandels hadden het zwaar en bibliotheken moesten sluiten. (..) ‘Zij vinden dat er alle reden is om het boek ”groots te vieren”, ondanks de negatieve berichten over boeken en lezen die de laatste jaren regelmatig verschenen’ (bron). Gezien de ogenschijnlijke tegenstrijdigheid die dit suggereert riep dit bij mij de vraag op:

2016 Jaar van het Boek: wat zijn de voors en tegens?

2016 Jaar van het Boek, 3 voors:

1. 2016 jaar van het boek, 3 voors en tegens (foto: KB)Positieve aandacht voor het boek.
Dat is meteen de belangrijkste. Het is natuurlijk geweldig als er extra veel (positieve!) aandacht is voor het boek. Zeker na alle negatieve aandacht, maar ook negatieve cijfers en feiten van de afgelopen tijd.

2. Samenwerking om het boek te promoten
Er wordt, zo lijkt het althans, goed samengewerkt om het boek te promoten. De Koninklijke Bibliotheek, de stichting CPNB, het Letterkundig Museum, de Leescoalitie en de afdeling Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam zijn bij 2016, Jaar van het Boek betrokken.

3. Marketing van het boek wordt volwassen
De marketing van het boek wordt volwassen, want er is nu eindelijk een jaar van het boek. Waarom was die er al niet veel eerder? Want welke jaren hebben we al achter de rug?
Zo was 2014 jaar van het brein en jaar van het aandeel. 2015 is het jaar van het licht en het jaar van de componist. En in 2016 staat er nog meer op stapel dan alleen het jaar van het boek. 2016 is ook jaar van de aap. En de Paus, ook die heeft marketeers in dienst tegenwoordig, roept 2016 uit tot Heilig Jaar. 2016 is trouwens ook het Jheronimus Boschjaar.

2016 Jaar van het Boek, 3 tegens:

1. Alweer een boekenpromotie campagne
Dat kun je wel stellen na alle promotiecampagnes die al zijn gevoerd en die ongetwijfeld ook in 2016 en de jaren daarna terugkomen. Niet alleen rond boeken, maar ook rond lezen en voorlezen. Je zou bijna denken dat het een gesubsidieerde branche is waarmee dit alles bekostigd wordt😉  Maar wordt het niet ‘too much’ allemaal? Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de Frankfurter Buchmesse, waar in 2016 Nederland en Vlaanderen gezamenlijk gastland zijn.

2. Te algemeen en te lang
Prima om er nog een boekenlees campagne aan toe te voegen, maar is een Jaar van het Boek campagne dan de meest aangewezen vorm? Want veel marketeers zijn het erover eens dat je beter in een korte tijdspanne aandacht kunt genereren om daadwerkelijk iets te bewerkstelligen dan een heel jaar lang proberen aandacht te krijgen. Dat is namelijk vanuit marketing & PR oogpunt onbegonnen werk. Dus wat voegt een algemene boekenbevorderingscampagne zoals deze dan nog toe aan al bestaande acties?

3. Weinig of geen effect
Dat brengt me op het laatste punt. Er zijn al zoveel soortgelijke campagnes gevoerd de afgelopen jaren, daar is iedereen het wel over eens. En wat leert de praktijk? Dat Nederland het hardst ontleest van heel West-Europa. Dus wat is dan het aantoonbare effect van al die campagnes geweest? De Universiteit van Amsterdam is al betrokken bij deze Jaar van het Boek campagne zo begrijp ik, misschien kunnen ze onderzoek gaan doen naar het effect?

Tot slot: wat vind ik zelf van de Jaar van het Boek campagne? Ik hanteer het liefst de glas is half vol benadering. Altijd goed, positieve aandacht voor het lezen van boeken. Hoe meer positieve aandacht voor boeken, hoe beter!

Lees ook: zou jij dit doen voor je bibliotheek?

Wil je onze gratis maandelijkse nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in.

Wil je alles te weten komen over de optimale E-nieuwsbrief voor jouw bibliotheek?
Kom dan naar de Bibliotheek E-nieuwsbrief Themamiddag op 8 oktober a.s.

Doe mee aan de bibliotheek E-nieuwsbrief themamiddag

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s