Biebvibes#8: De boetevrije bieb

Biebvibes: positieve geluiden uit de informatiewereld.

In deze aflevering van Biebvibes een interview met Anita Koekkoek van Bibliotheek Altena, met als onderwerp: de boetevrije bieb. Begin dit jaar werd het systeem van boetes voor het te laat inleveren van boeken en andere media afgeschaft. Wat waren de achtergronden en wat zijn tot dusver de ervaringen?

9 vragen aan Anita Koekkoek van Bibliotheek Altena over de boetevrije bieb:

Ervaringen met de boetevrije bibliotheek1. Sinds wanneer zijn jullie een Boetevrije bieb?
Vanaf 1 januari 2015. De invoering van de boetevrije bieb hebben we gecombineerd met vernieuwde abonnementen en uitleenvoorwaarden (zier verderop).

2. Wat was (waren) de aanleiding(en) om daarmee te beginnen?
Er waren enkele aanleidingen. Maar de belangrijkste was dat we klantgerichter wilden gaan werken. Onze ervaring was dat de meeste discussies aan de balie ontstaan over telaatgelden. Ook wilden we met het oog op de veiligheid van medewerkers overgaan op de cashless library: geen contant geld meer in de vestigingen.

3. Door de afschaffing van het boetesysteem ontstond geen gat in de begroting?
Natuurlijk is er derving van inkomsten. We hebben de boetevrije bibliotheek onderdeel laten uitmaken van de reorganisatie. We hadden al minder personeel in de vestigingen, meer zelfbediening en onbemande openingsuren. Door deze ‘besparing’ was er financiële ruimte om boetevrij te kunnen worden. Doordat er minder personeel is en doordat er ook onbemande uren zijn is de boetevrije bibliotheek ook minder belastend voor het personeel en zijn er geen stortingskosten meer.

4. Was er veel werk nodig om dit probleemloos te introduceren?
Dat viel heel erg mee. Om dit bij het publiek te introduceren hebben we vooraf een digitale nieuwsbrief uitgestuurd en een papieren mailing.

5. Hoe reageerde het publiek toen jullie ermee begonnen?
Heel positief. De boetegelden werden toch gezien als klantonvriendelijk. De bibliotheek propageert lezen en zodra je boeken een dag te laat inlevert krijg je een boete. Dat is in deze tijd niet meer uit te leggen.

6. Wat zijn de ervaringen ermee tot dusver?
Heel positief. De klant ervaart het als positief en medewerkers van de bibliotheek ook. Er zijn geen discussies meer aan de balie en er zijn ook geen kashandelingen meer nodig om geld te verwerken.

Ervaringen met de boetevrije bibliotheek7. Het is ook niet zo dat boeken nu niet, of veel te laat teruggebracht worden?
Nee hoor, dat valt mee. Leners krijgen 1 week voor de inleverdatum een attenderingsmail. 2 Weken na de inleverdatum krijgen ze een herinnering. Tussen 2 en 4 weken na de herinnering krijgen ze een factuur.

8. Er zijn ook geen duurdere abonnementen voor in de plaats gekomen?
Nee. Sterker nog, we hebben de abonnementenstructuur vereenvoudigd. We hadden: Voordelig ontdekken (€25,00), Gezellig lezen (€35,00) en Eindeloos genieten (€60,00). Daarvoor in de plaats gekomen is een Vriendenpas (€16,00), waarmee alleen e-books geleend kunnen worden. En het TOPabonnement voor €36,00 waarmee onbeperkt geleend kan worden.

9. Wat zou je bibliotheken willen aanraden die dit ook overwegen te gaan doen?
Zeker doen! Veel klantvriendelijker en goed voor het imago van de bibliotheek. Ook de medewerkers zijn er blij mee. Geen gedoe meer met klanten en minder handelingen. Wanneer je alles berekent is het tevens goedkoper, ondanks de inkomstenderving.

>> Doe mee aan de Webbieb Summer School Praktijkdag!

Lees ook: Biebvibes#7, de bibliotheek van het TextielMuseum

Huub van Dommelen | Webbieb | Online marketing & narrowcasting

Volg ook een training bij Webbieb:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s