5 didactische werkvormen voor elke mediacoach

Tijdens de Mediacoach Praktijkdag 2016 staat, de naam zegt het al, de praktijk van de mediacoach centraal. Op 21 januari bespreken Yola Hopmans en Karen Jong in de ochtend handige webtools en didactische werkvormen die je in je lessen op school kunt gebruiken. In de middag ga je zelf in groepjes aan de slag met die webtools en werkvormen.

5 didactische werkvormen voor elke mediacoachEerder verscheen de blog 3 handige webtools voor elke mediacoach. Hieronder  een voorproefje over de didactische werkvormen waar het tijdens de Mediacoach Praktijkdag 2016 over zal gaan.

Didactische werkvormen zijn de onderwijs- en leeractiviteiten die door de leerkracht en of de leerling worden ingezet om de leerdelen zo efficient mogelijk na te streven en te bereiken. Het is de wijze waarop je leerinhouden aanbrengt.

Er bestaan grofweg 5 categorieen didactische werkvormen:

Instructievormen

Hierbij ligt het accent op de leerstof, op het verstrekken van informatie. Werkvormen zijn o.a presenteren, vertellen, voorlezen.

Interactievormen

Hierbij gaat het vooral om kennis en ervaringen uitwisselen, problemen oplossen, leren luisteren naar elkaar en je mening te verwoorden en te vormen (tussen de leerkracht en leerlingen maar kan ook tussen leerlingen onderling). Werkvormen kunnen een discussie of debat zijn, brainstormen of minmappen.

Opdrachtvormen

Hierbij voeren leerlingen opdrachten uit waarbij niet zozeer het eindproduct het doel is maar het proces ernaartoe. Werkvormen zijn o.a creatieve verwerkingsopdrachten zoals verzamelen van informatie, een werkstuk of internetopdrachten maken, een essay maken, een film maken, een gedicht maken, een collage maken, verhalen vertellen etc.

Samenwerkingsvormen

Dit wordt ook wel cooperatief leren genoemd. Hierbij gaat het vooral om samen naar één doel toe te kunnen werken, bijvoorbeeld samen een film of werkstuk maken (samenwerken is een belangrijke 21st Century Skill!).

Spelvormen

Hierbij gaat het om vrij of geleid spel waarbij leerlingen kennis toepassen; ervaringsleren. Dat kunnen leerspellen of (serious) games zijn, een rollenspel of een toneelstuk (dramatische werkvormen), simulaties.

Wil je meer te weten komen over deze en andere webtools voor gebruik in de klas? Kom dan naar de Mediacoach Praktijkdag 2016 op 21 januari: voor meer info klik hier.

Webbieb | met medewerking van Karen Jong en Yola Hopmans.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s