4 online tips om 2016 voortvarend te starten

4 online tips om 2016 voortvarend te startenWelke 4 tips hebben wij voor je om 2016 voortvarend te beginnen met je online bibliotheek? Het zijn 4 tips waar je vandaag al mee kunt beginnen. Sterker nog: de eerste tip heb je na vandaag al afgewerkt en bespaart je veel overbodige werkzaamheden in 2016.

Tip 1: Stop met onnodige online tools

Je kent het wel: waarschijnlijk ben je jaren terug voortvarend begonnen met allerlei online tools, zoals Twitter, Facebook, YouTube en Google+. Maar nu wordt het tijd om te kijken welke online tools echt iets opleveren. Ben je nog actief met Twitter? Als het antwoordt nee is kun je beter stoppen. Hetzelfde geldt voor Google+. Niet laten voortsudderen dus, maar definitief een punt achter zetten. Want je kunt je energie veel beter richten op online tools waar je echt iets mee wilt bereiken. En het leuke van deze tip is: na dag 1 kun je deze al op je ‘to do’-lijstje afvinken.

Tip 2: Stel je online doelen voor 2016

Je bibliotheekwebsite en je online tools zijn belangrijker dan ooit. Voor een steeds groter deel van het publiek is dat de eerste ingang op weg naar de bibliotheek. Om het belang van je online bibliotheek te onderstrepen is het zinvol om in 2016 doelen te stellen: hoeveel % meer websitebezoekers wil je in 2016 bereiken? Hoeveel nieuwe volgers en likes op respectievelijk Twitter en Facebook? En hoeveel nieuwe digitale nieuwsbriefabonnees? Stel deze doelen vast en ga meteen aan de slag om die realiseren.

Tip 3 Houd een online campagne

De moeite van het proberen waard in 2016: het houden van een online campagne. Een campagne om nieuwe leden te werven bijvoorbeeld. Er zijn al bibliotheken die hier werk van maken, maar nog niet zo heel erg veel. Terwijl er volop mogelijkheden zijn om dit te doen, bijvoorbeeld via Facebook. Kom dan wel met een strakke actie, bijvoorbeeld deze: Drie maanden gratis proefabonnement van de Bibliotheek!

Tip 4: Leg de focus op lokaal

Elke training over het effectief gebruik van je bibliotheekwebsite en online tools benadrukken we het: leg de nadruk op lokaal nieuws en lokale activiteiten. Als je dat doet zul je zien dat de bezoeken aan je website toenemen. Dat je vaker wordt gevolgd en geretweet op Twitter en geliked en gedeeld op Facebook. En dat  er meer publiek naar de activiteiten in je bibliotheek komen.

Lees ook7 bibliotheekvoornemens voor het nieuwe jaar

Huub van Dommelen | Webbieb | Online marketing & narrowcasting

Volg ook een training bij Webbieb:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s