Biebvibes #10 De FHJ Mediatheek

Biebvibes: positieve geluiden uit de informatiewereld.

In deze aflevering van Biebvibes een interview met Brigit Goderie, bibliothecaris van de mediatheek bij de Fontys Hogeschool voor Journalistiek (FHJ) in Tilburg. Hoe brengt zij de content en de activiteiten van de mediatheek onder de aandacht bij de doelgroepen?

5 vragen aan Brigit Goderie, bibliothecaris van de FHJ mediatheek:

FHJ Mediatheek, 5 vragen aan Brigitte Goderie1. Wat zijn de belangrijkste doelgroepen voor de FHJ mediatheek?
De belangrijkste doelgroep voor de FHJ mediatheek zijn de studenten die de opleiding journalistiek volgen. Natuurlijk zijn er nog legio andere studies binnen Fontys (totaal 44.000 studenten, bron), maar die worden vanuit andere mediatheken bediend. Ook docenten en ondersteunend personeel maken gebruik van de mediatheek, weliswaar in mindere mate.

2. Op welke manieren breng je de mediatheek onder de aandacht?
De mediatheek zelf is gehuisvest in het gebouw waar de studenten ook hun opleiding volgen. Daar is het fysieke deel van de collectie te vinden, zoals opiniebladen, bedrijfsbladen, publieksbladen en vakbladen.  De digitale collectie wordt ook bij de FHJ bibliotheek steeds belangrijker: de online catalogus, databanken en journalistieke initiatieven zoals de Correspondent en eLinea. We brengen dit onder de aandacht via de website van Fontys en de sociale media Twitter, Facebook, YouTube en Pinterest. Uiteraard zet Fontys voor de overkoepelende Mediatheek ook social media in, zoals Twitter.

FHJ Mediatheek 5 vragen aan Brigitte Goderie3. Je bent heel actief met sociale media, waarom is dat?
Studenten aan onze opleiding zijn de journalisten van de toekomst. Nu al wordt door journalisten veel gebruik gemaakt van sociale media. Uit onderzoek van ING blijkt dat de verwachting is dat de impact van social media op het werk van journalisten alleen maar zal toenemen. Facebook is daarbij het belangrijkste platform, Twitter volgt op een tweede plek. Uit het genoemde onderzoek blijkt ook dat sociale media traditionele media minder belangrijk maken. Als mediatheek van de Hogeschool voor Journalistiek moet je natuurlijk inspelen op  deze ontwikkelingen.

4. Wat doe je nog meer om het verhaal van de FHJ mediatheek te vertellen?
We hebben voor intranet een Sharepoint platform binnen Fontys. Daarop plaats ik regelmatig covers van nieuw verschenen boeken met links naar online titelbeschrijvingen. Daarnaast doen we veel met ISSUU, een online platform waarmee je op een makkelijke manier een webmagazine kunt maken. Een van de opdrachten die studenten Journalistiek tijdens hun opleiding uitvoeren is het maken van een digitaal tijdschrift. De resultaten laten we natuurlijk graag zien op ons eigen ISSU platform.

5. Welke tip heb je voor andere mediatheken?
Het is belangrijk om als mediatheek te kiezen voor de online media die bij je passen om je verhaal en je activiteiten uit te dragen. Twitter is voor onze mediatheek bijvoorbeeld heel waardevol, omdat de beroepsgroep van journalisten en studenten journalistiek in opleiding daar veel gebruik van maken. Maar voor een andere mediatheek is Twitter misschien minder zinvol. Wat helpt om de juiste keuzes daarbij te maken is kijken op welke (sociale) media je doelgroepen actief zijn.

Met dank aan Brigit Goderie.

Volg ook de training Met social media je doelgroepen bereiken

Eerder verschenen: Biebvibes#8: De boetevrije bieb

Huub van Dommelen | Webbieb | Online marketing & narrowcasting

Volg ook een training bij Webbieb:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s