10 vragen aan ‘Taalheld’-genomineerde Joanne van Doremalen

Biebvibes: positieve geluiden uit de informatiewereld.

In deze aflevering van Biebvibes een gesprek met Joanne van Doremalen van Bibliotheken Zuid-Oost Friesland, begin dit jaar genomineerd voor de Taalheldenprijs.

10 vragen aan bibliotheek Taalheld Joanne van Doremalen10 vragen aan ‘Taalheld’-genomineerde Joanne van Doremalen:


1) Je was genomineerd voor Taalheld.
Wat houdt Taalheld in en waarom was jij genomineerd?

In 2014, tijdens het jubileumjaar van Stichting Lezen & Schrijven, is de Taalheldenprijs in het leven geroepen om de mensen die zich extra inspannen om laaggeletterdheid te bestrijden, in het zonnetje te zetten. Ik was genomineerd omdat onze bibliotheek Zuidoost Friesland daarin al een jaar of vijf de samenwerking zoekt en we startten met het eerste Digi-Taalhuis in Friesland. Inmiddels zijn er al heel veel.

2) Het Digi-Taalhuis, wat is het en wat doet je bibliotheek op dat gebied?
Het Digi-Taalhuis, digi en taal, omdat de laaggeletterde met taal en rekenen digitaal oefent. Wat daarin meespeelt is dat in deze opzet de laaggeletterde kan zeggen deel te nemen aan een computercursus in plaats van een taalcursus. Onderdelen van het Digi-Taalhuis zijn:

  • Onze balie is de eerste helpdesk en we hebben werkplekken.
  • Onze website biedt alle trainingsprogramma’s;
  • er is een spreekuur en begeleiding door gecertificeerde vrijwilligers;
  • Er is een taalcoördinator van het ROC die de deskundigheid ontwikkelt en bewaakt;
  • Onze Anders lezen collecties staan wervend gepresenteerd en cursisten van het Dig-Taalhuis krijgen een gratis abonnement.

3) ‘Beter geletterd’ komen we steeds meer tegen. De term laaggeletterdheid wordt voortaan vermeden?
‘Laag’ lijkt op een waardeoordeel, maar ‘beter geletterd’ tjaaa… duidelijker is het niet. Wie heeft een beter idee?

10 vragen aan bibliotheek Taalheld Joanne van Doremalen.png

4) Werk je samen met andere organisaties?
We werken samen in een ketenaanpak met organisaties, zoals het ROC, welzijn, UWV, St. Lezen en Schrijven en Humanitas om de doelgroep te bereiken, we stemmen scholing af en het doorverwijzen en de overdracht.  Op ons lijstje staan de gemeenten met stip voor samenwerking genoteerd; daar wordt aan gewerkt. Bij de mensen in de bijstand is veertig procent laaggeletterd; samenwerking met wijk-of gebiedsteams kan ook veel opleveren.

5) Wie is dat, de laaggeletterde?
In het algemeen zijn dit mensen met een zwakkere positie in de samenleving staan. Maar vergis je niet: er zitten ook werkenden bij (bv. in de schoonmaak, productie maar ook in de financiële wereld) en ook nogal eens ZZP-ers. Je ziet vaak dat de omgeving (dat kan de partner of een collega zijn) mee opvangt; valt dat weg dan is er een probleem.

6) Hoe herken je ‘de laaggeletterde’ in de praktijk?
Vaak herken je die niet. Mij valt op hoeveel laaggeletterden verbaal goed zijn. Pas als je ziet dat iemand een tekst op de kop houdt, met smoezen komt als bril vergeten, ik vul dit thuis wel in… moet er een belletje gaan rinkelen.

7) Hoe bereik je de doelgroep van laaggeletterden?
Samenwerking met andere organisaties! De doelgroep is vaak bang voor het vreemde, je hebt intermediairs nodig die hen steunen in de weg naar de bibliotheek. En daarnaast ambassadeurs: iemand die zelf eerst laaggeletterd is geweest. Die hebben we gevonden en blijven we steeds opnieuw zoeken. We hebben een provinciale ambassadeur, Tineke, die vertelt hoe blij ze is dat ze naar school is gegaan. Bij een schoonmaakbedrijf wist ze op die manier zeven laaggeletterden op cursus mee te krijgen.

8) Zie je resultaat van de inspanningen?
Als organisatie moet je je realiseren dat dit heel langzaam gaat. Je vrijwilligers moet je daar ook in ondersteunen. Wat je ziet is dat mensen meer zelfvertrouwen krijgen. Ze durven meer, doen weer mee, krijgen soms werk. Geweldig!

9) Wanneer ben je tevreden?
Ik ben tevreden bij een bestendige samenwerking tussen organisaties met per gemeente een jaarlijks bereik van ca. honderd cursisten. Waarbij de bieb een vertrouwde en laagdrempelige plek is in het sociaal domein.

10) Vind je het jammer date je de prijs uiteindelijk niet gewonnen hebt?
Dat maakt me niet uit; ik ben vooral blij met de extra aandacht die het voor de problematiek en de mogelijkheden op heeft geleverd!

Lees ook: Biebvibes #13: De bibliotheek van het Scheepvaartmuseum

Huub van Dommelen | Webbieb | Online marketing & narrowcasting

Volg ook een training bij Webbieb:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s