Jongeren bereiken, hoe doe je dat?

Jongeren keren social media massaal de rug toe.

Jongeren zouden massaal social media de rug toekeren. Althans, als we de berichtgeving van sommige media moeten geloven. Is het nog wel  mogelijk om jongeren te bereiken als bibliotheek? En hoe doe je dat dan? Een analyse en mogelijke antwoorden.

Is Instagram wel of niet interessant voor bibliotheken? WebbiebNL | Haal meer uit je online bibliotheekJongeren verlaten massaal sociale media, was de kop van een artikel op de website van Welingelichte Kringen. ‘Sinds 2011 hebben meer dan elf miljoen jongeren Facebook verlaten. Ook op Twitter en LinkedIn worden ze minder actief. Slechts 16 procent van de Facebook-gebruikers is tussen de 18 en 24 jaar oud.’

Tegelijkertijd wordt in het artikel gesteld dat ‘de jeugd stapt massaal overstapt naar gesloten netwerken, zoals Snapchat, Facebook Messenger en WhatsApp.’ Dat klopt denk ik ook als ik zo om me heen kijk. Het wordt ook door anderen bevestigd, bijvoorbeeld in de blog Zo gebruiken jongeren Instagram, Snapchat & YouTube in 2016 van Kirsten Jassies en de blog Jongeren online: digital naives, multitasken en altijd jezelf zijn van Onno Hansen.

Wat moet je daar nou mee als bibliotheek?

social mediaDie vraag kwam in mij op. En natuurlijk ook bij mensen die ik sprak bij bibliotheken. Moet je de jongeren maar links laten liggen als ze toch onbereikbaar zijn? Je zou geneigd zijn de handdoek in de ring te gooien. Toch zie ik dat anders. Ik heb mezelf daarvoor de vraag gesteld: wat zou ik als bibliotheek doen om jongeren te bereiken? Vooropgesteld dat je hen iets te bieden hebt, maar daar ga ik voor het gemak even vanuit😉. Ik zou het als volgt aanpakken.

Jongeren bereiken met social media.

Stel, ik wil als bibliotheek jongeren bereiken, dan zou ik de volgende 3 stappen zetten:

1. Stoppen of niet aan beginnen waar je geen kans maakt.

Waar je bij voorbaat kansloos bent met social media bij jongeren zijn de open social media kanalen zoals Twitter en Facebook. Prima om daarmee door te gaan, maar niet voor de doelgroep jongeren, want die bereik je daar niet mee.

2. Kies voor Snapchat, Instagram en YouTube.

Zoals Kirsten Jassies in haar blog aangeeft zijn het vooral Snapchat, Instagram en YouTube waar je jongeren mee kunt bereiken. Daar zijn ze namelijk actief mee. En natuurlijk op Whatsapp, maar daar zou ik als bedrijf of organisatie niet snel aan beginnen, tenzij je directe 1 op 1 vragen wilt beantwoorden om een klant snel en goed te helpen. Die meerwaarde bovenop wat je als helpdeskservice al te bieden hebt zie ik voor bibliotheken niet direct. Kortom, mijn keuze zou zijn: Snapchat, Instagram en YouTube.

3. Social media door en voor jongeren.

Wanneer je kiest voor Snapchat, Instagram en YouTube ben je er natuurlijk nog niet. Want dan komt het allerbelangrijkste: content erop plaatsen waar jongeren warm voor lopen. Dat kan volgens mij het beste gedaan worden door de jongeren zelf. Die weten wat hun vrienden en vriendinnen bezig houdt en praten daar in dezelfde taal over.

Snapchat in de bibliotheekOm dit in de praktijk te kunnen realiseren loop je natuurlijk tegen beperkingen op. Er is weinig tot geen budget. En over het algemeen werken er ook niet veel jongeren in de bibliotheek. Daarom zou ik jongeren aannemen voor een stage-of afstudeeropdracht. Studenten Journalistiek of Digitale Media, of een soortgelijke opleiding die aan de slag gaan met het opzetten of verder uitbouwen van bibliotheekkanalen op Snapchat, Instagram of YouTube.

Hoe bereik je jongeren nog meer?

Zijn er nog andere opties denkbaar om jongeren te bereiken? Vast en zeker. Heb je daarvoor ideeën of wil je je opgedane ervaringen op dit gebied delen? Ik hoor het graag.

Wil je als bibliotheek, mediatheek of archief het maximale halen uit je social media?
Volg dan de training Met social media je doelgroepen bereiken.

Wil je de Social media Bootcamp voor Werkzoekenden & Ondernemers organiseren?
Hier meer info over het organiseren van de Social Media Bootcamp in jouw bieb!

>> Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s