5 jaar bedrijfskleding in de UB Maastricht. Hoe bevalt dat?

In deze aflevering van Biebvibes 7 vragen aan Yvette Froeling, Manager Information Center van Maastricht University Library, over hun ervaringen met 5 jaar bedrijfskleding in de bibliotheek.

IMG-20160412-WA0002222

1. Vanuit welke aanleiding is het idee ontstaan om iets te gaan doen met bedrijfskleding?
In 2011 kwam vanuit medewerkers het verzoek om 2 balies ‘in elkaar te schuiven’. Daar hebben we aan gekoppeld dat de betrokken baliemedewerkers voortaan niet meer als specialisten, maar als generalisten worden ingezet. Van daaruit is het idee ontstaan om als medewerkers rond te gaan lopen in de bibliotheek. Zo ontstond de behoefte om herkenbaar te zijn en dus bedrijfskleding in te voeren.

2. Hoe waren de eerste reacties bij medewerkers?
Medewerkers waren in eerste instantie bang om een stukje eigenheid kwijt te raken door de invoering van ‘uniforme’ bedrijfskleding. Dat hebben we opgelost door de vorm van de gekozen bedrijfskleding: blouses, later uitgebreid met vesten en bodywarmers. Bij de implementatie bleek dat medewerkers moesten wennen aan het continue herkenbaar rondlopen als bibliotheekmedewerker in de frontoffice.

3. Hoe hebben jullie het procesmatig aangepakt?
We hebben een werkgroep ingesteld. Medewerkers kwamen zelf met voorstellen voor de invulling. Gezien de vragen die er leefden over het behoud van eigenheid hebben we toen al vrij snel besloten om alleen bovenkleding in te voeren. We zijn gestart met blouses in 3 modellen. Het proces van werkgroep tot eerste invoering heeft ongeveer 3 maanden geduurd. Na 1 jaar zijn er vesten bij gekomen. Weer een jaar later bodywarmers.

4. Voor wie is de bedrijfskleding bedoeld?
De bedrijfskleding is bedoeld voor medewerkers in de front-office. Het gaat om ca. 16 medewerkers, verdeeld over 2 locaties. Later hebben we dit uitgebreid met ca. 18 student-medewerkers die ook in de front-office actief zijn. De afspraak is dat er tijdens openingstijden altijd iemand met rode kleding rondloopt in de publieksruimte.

5. Hoe waren de 1e reacties van klanten / publiek?
Het publiek was er vrij snel aan gewend en reageerde opgetogen. Het wordt als veel klantgerichter en professioneler ervaren. In de voorbereiding op deze veranderende rol hebben de medewerkers overigens wel een training gekregen.

6. En hoe ervaren de medewerkers het nu?
De medewerkers zijn er heel blij mee. In het begin was het wennen omdat rondlopen een andere benadering van klanten vergt. Door het rondlopen krijgen ze namelijk meer en andere vragen dan vroeger en moeten zo ook weleens iemand tot de spreekwoordelijke orde roepen. Medewerkers lopen nu rond met een iPhone om voor de klant snel iets op te zoeken. Medewerkers zijn er blij mee dat ze, op het moment dat ze gaan rondlopen in hun bedrijfskleding, zichtbaar in hun rol stappen om klanten te helpen.

7. Terugkijkend op de invoering: is het de moeite waard geweest?
Jazeker! We zijn blij dat we hiermee begonnen zijn en de ervaringen zijn heel positief. Regelmatig informeren andere bibliotheken naar onze ervaringen en willen dit ook.

Met dank aan Yvette Froeling, UB Maastricht.

Lees ook: Biebvibes#7, de bibliotheek van het TextielMuseum

Huub van Dommelen | Webbieb | Online marketing & narrowcasting

Volg ook een training bij Webbieb:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s