Verrassend dat bibliotheken (nog?) zo weinig doen met Linkedin

Waarom bibliotheken nog weinig doen met Linkedin
Linkedin biedt kansen voor de bibliotheek.

Tijdens trainingen social media die ik geef bij bibliotheken gaat het ook over Linkedin. Wat je daar mee kunt. Voor jou als individu, maar ook als bibliotheek. En dan valt op: hoe opvallend weinig bibliotheken Linkedin gebruiken. Terwijl er goede redenen voor zijn om als bibliotheek actief te worden met Linkedin:

6 redenen om als bibliotheek actief te worden op Linkedin.

1. Om de juiste persoon voor je vacature te vinden.
Zeker wanneer je als bibliotheek een bedrijfsprofiel hebt, kun je daarmee prima je vacatures onder de aandacht brengen. Via Linkedin bereik je werkzoekenden en die zijn weer op zoek naar een leuke baan. Het ideale platform dus om aanbod te matchen op je vraag. Hier een leuk wervingsfilmpje van Bibliotheek Eindhoven wat ik tegen kwam op Linkedin:

2. Om vrijwilligers te vinden.
Steeds meer bibliotheken werken met vrijwilligers. Maar je wilt als bibliotheek ook vrijwilligers die echt iets kunnen, met vaardigheden. Via Linkedin kun je die prima werven.

3. Om je activiteiten te promoten.
De doelgroepen waar de bibliotheek zich op richt zijn voor een deel goed vertegenwoordigd op Linkedin. Middelbaar tot hoger opgeleid, jonge gezinnen, vrouwen, werkzoekenden, ondernemers, noem maar op. Logisch om daar waar je doelgroep zit, je te profileren met je activiteiten.

4. Om lokaal te netwerken.
Veel lokale ondernemers, politici en sociaal maatschappelijk actieve en betrokken burgers zitten ook op Linkedin en kijken daar regelmatig. Niet meer dan logisch dat je daar als bibliotheek ook zichtbaar bent.

5. updates over hèt product van de bieb: kennisdelen over informatiebeheer.
Zo vanzelfsprekend dat ik ‘m bijna vergat (dank Jantine!😉 ). Als bibliotheek ben je als geen ander in staat om kennis te delen over informatiebeheer. En andere onderwerpen waar je als bibliotheek ‘verstand van hebt’.

6. En.. ook voor jezelf.
Haha, ook voor jezelf zit je natuurlijk op Linkedin. Om ‘ontwikkelingen op de arbeidsmarkt te volgen’, zeg maar. Niks mis mee toch?🙂 Maar ook om beroepsmatig blij te blijven met trends en actualiteiten. Of zoals de deskundigen zeggen: het is belangrijk om je profiel op te bouwen, mocht je in de toekomst ook buiten de branche willen werken. En daar heeft de bibliotheek ook baat bij!

Tijdens de training Met Social Media Je Doelgroepen Bereiken is Linkedin één van de platformen die ik behandel. Misschien is deze training ook iets voor jouw bibliotheek?

En Linkedin komt uitgebreid aan de orde bij de Social Media Bootcamp voor Werkzoekenden & Ondernemers. Organiseer deze Bootcamp ook in jouw bibliotheek!

Lees ook: De 10 belangrijkste social media nieuwtjes van de afgelopen maand

Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Huub van Dommelen | Webbieb | Online marketing & narrowcasting

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s