De optimale gebruikservaring? 9 checks!

De optimale gebruikservaring in je bibliotheek? 9 checks!

Foto: Maastricht University Library

Hoe bereik je de optimale user experience in je bibliotheek?

De optimale gebruikservaring is dit jaar het thema van de Webbieb Summer School. Ofwel: hoe bereik je de optimale user experience in je bibliotheek?

Wanneer bezoekers de bibliotheek binnenstappen? Of wanneer ze de bibliotheekwebsite bezoeken? Of bijvoorbeeld de app raadplegen, als je die hebt als bibliotheek.

Punt is dat je niet precies weet hoe gebruikers de bibliotheek ervaren. Maar je kunt er wel achter komen. Hieronder de manieren die ik in de gauwigheid kon bedenken:

9 checks voor de gebruikservaring in je bibliotheek:

Enne…waar bibliotheek staat kun je natuurlijk ook lezen:
zorginstelling, gemeente, zwembad, theater, enz. enz.

1. Feedback wall.
De optimale gebruikservaring 7 checksHier een plaatje van een ‘feedback wall’, zoals die wordt gebruikt door de Universiteitsbibliotheek in Maastricht. Bezoekers kunnen feedback geven, positief én negatief. Maar dat is juist het leuke ervan. En het is heel laagdrempelig.

2. Enquete houden.
Dit is het bekende klantentevredenheidsonderzoek, waarin de enquête vaak een centrale plaats inneemt. Hier kun je voor kiezen als je grondig onderzoek wilt doen en daar ook de tijd en het budget voor hebt.

3. Biebpanel.
Er zijn al aardig wat bibliotheken die gebruik maken van een biebpanel: leden en niet-leden kunnen periodiek hun mening geven over zaken die spelen bij de bibliotheek.

4. De ideeënbus.
Voor de volledigheid noem ik ‘m, maar of je daar anno nu nog mee aan moet komen: ik denk het niet🙂

5. Kijken wat mensen doen en niet doen.
Je kunt natuurlijk met eigen ogen waarnemen waar bezoekers gebruik van maken in de bibliotheek. Vaak hebben medewerkers in de uitlening daar een heel goed beeld van.

6. Check je analytics.
Via analytics tools zoals Google Analytics, Twitter analytics en soortelijke varianten voor andere media kun je zien hoe de bezoekers gebruik maken van je online media zoals je bibliotheekwebsite, je E-nieuwsbrief en je social media. Media of rubrieken op de website die veel tijd kosten om bij te houden en nauwelijks bezoekers trekken geeft natuurlijk te denken.

7. Vraag het ze.
Misschien wel de manier die het minst wordt gebruikt: vraag aan de mensen zelf wat ze vinden van je dienstverlening. Wat ze goed vinden en minder goed, of wat ze missen? Via social media zoals Twitter of Facebook of lekker ouderwets… via een gesprekje face to face😉

Wat vindt het publiek van je dienstverlening?8. Mark your favorite things
Om te achterhalen wat bezoekers helemaal geweldig vinden of juist niet, kun je vragen of ze dit met opvallende post it memo’s in je bibliotheek, mediatheek of bibliotheek willen aangeven. Leuk experiment om eens uit te proberen, het is al eens gedaan zoals je hier kunt zien.

Via Annemarie Noordam van TerSprake kreeg ik nog een ‘smart way 2 check it out’:

9. Online crowdsourcing
Dat is ook een methode: dat je een online crowdsourcing platform zoals Synthetron inzet om gebruik te maken van je publiek en hun ideeën. Voordeel is dat je hiermee snel een groot publiek kunt bereiken.

Wil je meer over dit onderwerp te weten komen?
>> Doe dan mee aan de Summer School Praktijkdag op 8 september.

>> Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Huub van Dommelen | Webbieb | Online marketing & narrowcasting

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s