4 tips die zorgen dat je nieuwsbrief wel gelezen wordt

Waarom lees je de ene nieuwsbrief wel en gooi je de andere nieuwsbrief zonder te lezen in de prullenbak? Als je een nieuwsbrief moet maken voor je bibliotheek, dan helpt het om ook naar je eigen ‘nieuwsbriefgedrag’ te kijken. Door naar je eigen gedrag te kijken, krijg je zomaar 4 tips om zelf betere nieuwsbrieven te maken.


4 tips die zorgen dat je nieuwsbrief wel gelezen wordt:

1. Kies een onderwerpregel met pit

Sommige nieuwsbrieven worden al weggegooid als je de onderwerpregel ziet. Deze spreekt je niet aan of is duidelijk niet voor jou bedoeld. ‘Nieuwsbrief september’ is informatief, maar echt spannend is het ook niet. Trigger je lezers, met bijvoorbeeld ‘Explosieve boeken – 3 Vaderdag boekentips – Collega gezocht!’ of ‘Reuring om Reve!’ over de herdenking van zijn 10e sterfdag.

2. Beperk de inhoud

4 tips die zorgen dat je bibliotheek nieuwsbrief wel gelezen wordtOké, je lezers hebben je mail geopend. Dat is al heel wat, maar dan ben je er nog niet. Je wilt dat je lezers ook echt gaan lezen en vervolgens op de link klikken. Daarvoor heb je goede teksten nodig. Een tekst in een nieuwsbrief is kort, maar krachtig. Hier hoeven geen uitgebreide verhalen te staan, maar er moet binnen een paar regels duidelijk worden waar het over gaat en waarom dit voor de lezer interessant zou kunnen zijn. Vergeet ook niet om een duidelijke call-to-action erbij te zetten, zoals ‘Lees meer’, ‘Schrijf je in’ of ‘Doe mee’.

3. Kies kleine afbeeldingen

Veel nieuwsbrieven worden op een mobiele telefoon gelezen. Het nadeel hiervan is dat deze nieuwsbrieven niet altijd even snel ingeladen worden, zeker als er veel en grote afbeeldingen in staan. Niemand heeft zin om te wachten op een nieuwsbrief, dus zorg dat er niet te veel grote afbeeldingen in de nieuwsbrief staan. Haal ze niet helemaal weg, want afbeeldingen en tekst vullen elkaar goed aan.

4. Winactie, korting, tips of event.

Probeer als het even kan één of meer van deze drie items in een nieuwsbrief te plaatsen: winactie, korting, een of meer bruikbare tips of een evenement zijn items die veel lezers doorgaans interessant vinden.

Het kan dus helpen om naar je eigen voorkeuren te kijken, als je een nieuwsbrief maakt. Denk dus vanuit jezelf (en de doelgroep) en niet vanuit de bibliotheek en je krijgt vanzelf al een betere nieuwsbrief.

Wist je dat wij voor meerdere bibliotheken de nieuwsbrief maandelijks opmaken?
Hier meer info.

Wil je nog meer tips?

Bekijk dan ook deze pagina met 7 tips voor een betere bibliotheek nieuwsbrief.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s