7 storytelling tips voor je bibliotheek

Storytelling voor je bibliotheek 7 tips
– 7 storytelling tips voor je bibliotheek –

Een goed verhaal hebben is belangrijk. Dat geldt voor elke organisatie, maar zeker voor je bibliotheek. Want als je goed uit kunt leggen waar je als bibliotheek voor staat, in jouw gemeente, in jouw werkgebied, dan worden mensen daar enthousiast over. En gaan mensen nadenken: hoe kan ik de bibliotheek betrekken bij initiatieven en activiteiten? Hoe kan ik iets doen samen met de bibliotheek? En dan blijkt er opeens heel veel mogelijk.

Hieronder 7 storytelling tips voor je bibliotheek. Wil je meer hierover te weten komen? Hoe je dit aanpakt in de praktijk? En wil je hiermee aan de slag? Doe dan mee aan de themamiddag Storytelling, hoe doe je dat? die Webbieb op 29 november a.s. organiseert.

7 storytelling tips voor je bibliotheek:

1. Vertel vanuit de inhoud.
Wat staat er in het actuele jaarplan of beleidsplan van je bibliotheek? Wat zijn je speerpunten en kun je dat benonoemen voor afgebakende doelgroepen? Kun je dat vertalen naar concrete activiteiten? Dan is dat je 1e inhoud.

2. Wees authentiek.
Vertel verhalen die passen bij je eigen bibliotheek. Waar je zelf enthousiast over kunt vertellen.

3. Doe het lokaal gericht.
De lokale aansluiting en herkenbaarheid zijn voor je verhalen cruciaal. Anders herkennen mensen zich daar niet in en zal het mensen koud laten.

4. Gebruik emotie.
Toon emotie bij het vertellen van je verhaal over de bibliotheek. Mensen voelen dat en zullen zich eerder geraakt voelen door wat je te vertellen hebt.

5. Bouw een repertoire.
Storytelling kan overal. In de bibliotheek, maar ook daarbuiten. Tijdens netwerkbijeenkomsten bijvoorbeeld. In overleggen met stakeholders. Je hebt een assortiment aan verhalen over je bibliotheek en je zet in wat daar in die situatie past.

6. Vertel online en offline.
Er zijn legio middelen die je kunt gebruiken om je verhaal te vertellen. Online en offline middelen zijn beiden belangrijk. Bij online kun je denken aan de website, nieuwsbrieven en social media. Denk bij offline middelen aan het plaatselijke sufferdje, een mailing of het regionale dagblad.

7. Breng het in de praktijk.
Storytelling is pas zinvol als je het in de praktijk brengt. Niet alleen mooie volzinnen in een beleidsplan, niet alleen gelikte powerpoints op de compu, maar vertel het verhaal van de bibliotheek aan de mensen om je heen!

Op de themamiddag ‘Storytelling, hoe je dat?’ ga ik hier dieper op in. Met voorbeelden uit de praktijk. Geslaagde en minder geslaagde🙂.

>> Doe ook mee aan de themamiddag ‘Storytelling, hoe doe je dat?’

Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Huub van Dommelen | Webbieb | Online marketing & narrowcasting

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s