Hoe Digitaal Gastgericht is jouw bieb?

whatsapp2.png

Met als thema Digitale Gastgerichtheid hield ik een themasessie bij de Hanze Hogeschool Mediatheek. Dit in het kader van Zien en Gezien Worden, profilering van de bibliotheek in de front office, een leertraject dat TerSprake uitvoert bij de Hanze Hogeschool Mediatheek. 

Digitale Gastgerichtheid, wat is dat?

De volgende definitie hanteer ik daarbij voor de Hanze Mediatheek:

‘Studenten en medewerkers van Hanze Hogeschool digitaal op een servicegerichte manier ondersteunen bij hun werkzaamheden met de producten en diensten die je als mediatheek / leercentrum aanbiedt‘. (HvD / Webbieb).

Voor de openbare bibliotheek is het dan:

Gebruikers van de bibliotheek digitaal op een servicegerichte manier ondersteunen met de producten en diensten die je als bibliotheek aanbiedt‘. (HvD / Webbieb).

En welke vragen zijn dan relevant?

De rode draad tijdens de themasessie waren de beantwoording van de volgende 5 vragen:

  • Welke trends zijn er aan de gang in het Hoger Onderwijs algemeen en bibliotheken in het bijzonder?
  • Hoe kun je daar als mediatheek / leercentrum op inspelen?
  • Welke ervaringen zijn er bij andere Hoger Onderwijs bibliotheken met social media, zoals Instagram, Facebook en WhatsApp?
  • Hoe kun je persoonlijk als front-office medewerker meerwaarde bieden?
  • Hoe kun je als front-office medewerker digitaal ‘in the picture’ komen?

Deze en nog veel meer vragen kwamen aan bod en werden in een interactieve sessie door de deelnemers en Huub van Dommelen van Webbieb gezamenlijk beantwoord.

De conclusie na afloop was dat Digitale Gastgerichtheid een thema is wat er toe doet in de bibliotheek. In het kader van Zien en Gezien Worden, maar ook om op een servicegerichte manier meerwaarde te kunnen bieden voor je gebruikers.

Een van de deelnemers schreef nadien op Facebook:

Inspirerende themasessie met eyeopeners maar ook een hoop aha-erlebnissen. Prima 1e stap om mee te beginnen als je als Mediatheek ook digitale dienstverlening en zichtbaarheid wilt verzorgen.”

>> Lees ook: WhatsApp als contactkanaal in de bibliotheek: de 1e ervaringen!

Ook interesse in Digitale Gastgerichtheid?

Heb je als openbare of Hoger Onderwijs bibliotheek ook interesse in een themasessie over Digitale Gastgerichtheid? Neem dan contact op met Huub van Dommelen van Webbieb via info@webbieb.nl of telefoon 040-7009 703.

Wil je meer weten over het traject Zien en Gezien Worden dat door TerSprake wordt aangeboden? Neem dan contact op met Annemarie Noordam van TerSprake via annemarie@tersprake.com of telefoon 06-21285743.

>> Doe ook mee aan 1 van de trainingen bij Webbieb in de 1e helft van 2017.

> Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

5 tips voor het schrijven van webteksten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s