Social media voor onze bieb, heeft dat nog zin?

Social media jaaroverzicht 2016 Webbieb

De positieve effecten van social media.

Deze vraag kwam van een bekende die in de bibliotheek werkt. ‘Waarom zouden wij met de bibliotheek nog iets doen met social media? We hebben weinig uren en het heeft toch geen zin. Die berichten op social media leest toch niemand.’ Schijn bedriegt want het heeft nog steeds veel zin om als bibliotheek actief bezig te zijn met social media. En het levert ook veel op. Dus de tijd die je erin steekt is nuttig besteed. Waarom is dat?

5 positieve effecten van social media.

Hieronder heb ik 5 positieve effecten van social media samengevat:

1. Grotere betrokkenheid.
In marketing termen wordt dit engagement genoemd: in welke mate zijn mensen betrokken met wat je doet, in dit geval als bibliotheek. Dat is voor elke organisatie relevant, maar zeker ook voor bibliotheken. Nog steeds denkt 85% van de bevolking dat de bibliotheek alleen maar boeken uitleent. Ja maar de bibliotheek doet toch veel meer? Precies, dat dus.

2. Groter bereik:
Door social media toe te passen bereik je veel meer mensen. Natuurlijk heeft je bibliotheek een website, al jarenlang. Maar wat is het nadeel van elke website? Je moet ernaar toe, een website komt nooit naar jou toe. Door gebruik te maken van social media zorg je er letterlijk voor dat je in beeld komt met wat je te bieden hebt. Door de olievlekwerking van social media wordt dit in beeld komen alleen nog maar versterkt.

3. Betere vindbaarheid.
Wanneer je actief bent met social media wordt je in online zoekresultaten van Google en andere zoekmachines ook beter gevonden. Dat heet in online marketing termen SEO: Search Engine Optimalization. De social media berichten scoren zelf goed in zoekresultaten en indirect zorgen social media berichten ook dat je hoger in zoekresultaten verschijnt.

4. Jeugd en jongeren bereik je beter.
Relatief veel jeugd en jongeren zijn actief bezig met social media, zoals Facebook, Instagram en YouTube. Die doelgroep bereik je daarom als bibliotheek ook beter door zelf ook op die kanalen actief te zijn en te vertellen wat de bibliotheek allemaal (nog meer) doet.

5. Verbindend met stakeholders.
Het netwerk van organisaties waarmee de bibliotheek samenwerkt wordt groter en groter. Die samenwerking wordt versterkt door successen te delen en te vertellen wat je gezamenlijk doet. Social media is daar bij uitstek geschikt voor en kost relatief weinig.

Social media kost weinig tijd.

Kortom, de redenen zijn duidelijk om actief bezig te blijven met social media voor je bibliotheek. Het hoeft ook niet veel tijd te kosten om werk te maken van social media. Tijdens de training Met Social Media Je Doelgroepen Bereiken leer je onder meer hoe je in weinig tijd effectief social media toepast voor je bibliotheek.

Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Huub van Dommelen | Webbieb | Online marketing & narrowcasting

Snapchat in de bibliotheek

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s