Ga je aan de slag met het schrijven van een marketing & PR plan? Hoe doe je dat snel en effectief?
Hieronder 5 tips als je een marketing & PR plan gaat schrijven.
1. Markeer een begindatum.
Het is handig als je al een begindatum in gedachten hebt. Dat zorgt voor een gezonde druk om je marketingplan dan ook af te hebben. Wanneer je je marketingplan & PR plan bijvoorbeeld wilt laten ingaan op 1 januari, stel dan die datum vast als begindatum en werk daar naartoe.
2. Stel haalbare doelen.
Het heeft geen zin om onhaalbare doelen te stellen, zoals 50% meer leden of 50% meer uitleningen in 1 jaar. Wat zijn dan wel haalbare doelen? Bijvoorbeeld als de laatste jaren het aantal leden of aantal bezoekers stabiel was, te streven naar een groei van 10% voor het komend jaar. Heb je te maken met een dalende trend? Kijk of je de daling kunt terugdringen naar 0% het komende jaar.
3. Betrek je collega’s erbij.
Niets is zo vervelend als het uitbroeden van een heel plan waar je vervolgens ook nog eens de hele organisatie van moet overtuigen. Betrek daarom collega’s uit je organisatie bij het schrijven. Vraag wat hun ideeën zijn en verwerk die in je plan. Hier wordt het plan waarschijnlijk beter van en je bent op die manier bezig om draagvlak voor je plan te creëren.
4. Begin met wat je al hebt.
Vaak doe je al veel rondom marketing & PR, maar op een versnipperde manier. Kijk daarom eerst wat je al doet en structureer dit: welke activiteiten, voor welke doelgroep en wanneer? Zet dat in een tijdsplanning op een rij en je hebt al een begin.
5. Durf te schrappen.
Ik kom het bij veel organisaties tegen. Vaak worden er al veel activiteiten georganiseerd die de nodige marketing & PR inspanningen kosten. Maar voor welke doelgroep? En hoe groot is die doelgroep? En wat is het bereikte effect? Als de antwoorden op deze vragen onduidelijk blijven, kun je beter eerst beginnen met schrappen.
Dit waren 5 tips in een notendop.
Wil je hulp bij het schrijven van een marketing & PR plan?
Webbieb helpt met het opstellen van een nieuw marketing & PR plan
Huub van Dommelen | Webbieb | Online marketing & narrowcasting