5 vragen voor het effectief toepassen van narrowcasting

WebbiebNL narrowcasting in de bibliotheek – Over narrowcasting in de bibliotheek –

Wil je als bibliotheek actief aan de slag met narrowcasting? Of wil je de bestaande narrowcasting in je bibliotheek verbeteren? Dit zijn 5 vragen met als doel het effectief toepassen van narrowcasting in je bibliotheek.

5 vragen om narrowcasting effectief toe te passen:
1. Zijn de locaties voor narrowcasting in je bibliotheek slim gekozen?

Dit moeten uiteraard strategisch gekozen posities zijn in je bibliotheek. Plekken waar de gewenste doelgroepen bijna automatisch een blik werpen op het narrowcasting scherm.

2. Wat is / zijn de doelstelling(en) van narrowcasting in je bibliotheek?

De doelstelling met narrowcasting in het algemeen, maar ook in het bijzonder per scherm.
Wil je informatie zenden, bijvoorbeeld over aangepaste openingstijden en de lezing van Geert Mak in de bibliotheek binnenkort?
Of wil je interactie, bijvoorbeeld:
Je laat de top 5 zien van meest uitgeleende boeken in deze bibliotheekvestiging en iemand kan het scherm aanraken voor meer informatie over dat boek en zelfs ter plekke dat boek reserveren. In dat geval dien je daar rekening mee te houden bij de schermgrootte, de positie en het ontwikkelen van de content.
Dus in antwoord op de vraag over het nut van narrowcasting en interactiviteit: Ja, dat kan heel nuttig zijn, mits je doel duidelijk is. Dat kan dus per scherm verschillen.

3. Welke informatie ga je zenden en kan dit in de goede vorm?

Dat hangt samen met de vraag: voor welke doelgroepen is het bedoeld?
Wil je een voorstelling met narrowcasting maken voor de jeugdbibliotheek, dan is daarvoor andere content nodig dan de content voor de algemene infobalie.
Ook moet je bekijken welk type informatie geschikt is voor narrowcasting en of dit past in de totale narrowcasting voorstelling op die plek in de bibliotheek.
Ten slotte kan de informatie zelf wel relevant zijn, maar kan die ook in de juiste vorm op de narrowcasting schermen worden gepresenteerd? Want 1 voorwaarde geldt voor alle narrowcasting updates: het moet er grafisch goed uitzien.

4. Is er samenhang met andere communicatie-uitingen?

De bibliotheek communiceert (gelukkig maar!) ook op andere manieren met het publiek.
Dat kan al beginnen met een stoepbord, maar bijvoorbeeld ook de bibliotheekwebsite, de E-nieuwsbrief en berichten in het plaatselijke sufferdje. En daar komt dan narrowcasting nog bij. Het is zaak dat al die communicatie-uitingen op elkaar worden afgestemd, zodat het publiek daarin een duidelijke en uniforme lijn kan waarnemen.
Hiermee kom je richting het publiek professioneel over en dit verhoogt ook de effectiviteit van je communicatie.

5. Is én blijft de narrowcasting communicatie actueel?

In de praktijk is dit een veel voorkomende valkuil. Er is vaak veel aandacht voor het inrichten van de bibliotheek met de infrastructuur die nodig is voor narrowcasting: de hardware (schermen e.d.) en de software (content management systeem). Maar als alle systemen zijn geïnstalleerd moet je als bibliotheek zelf aan de slag om de communicatie via narrowcasting relevant en actueel te houden. Om dat te bereiken is bijna dagelijks aandacht nodig voor de content op je narrowcasting schermen. Wat daarbij van nut kan zijn is een contentplan voor je narrowcasting activiteiten. En afspraken met collega’s over de uitvoering van de narrowcasting activiteiten.

Meer hierover weten?
8 december 2016 organiseert Webbieb de training ‘Narrowcasting Optimaal Toegepast’.

>> Lees ook: Webbieb biedt hardware, software en contentsupport voor narrowcasting

Volg nog dit najaar een training bij Webbieb:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s