Narrowcasting, wat het is en 3 tips voor zinvol gebruik

– Over narrowcasting in de bibliotheek –

Wat is narrowcasting?

Narrowcasting is het delen van een boodschap op de juiste plek, WebbiebNL narrowcasting in de bibliotheek met de juiste doelgroep, op het juiste moment door middel van beeldschermen. Deze beeldschermen kunnen verschillen in grootte, afhankelijk van de plek waar deze geplaatst wordt, maar vaak zijn deze vergelijkbaar met grote televisieschermen. Met narrowcasting kun je dus een boodschap delen voor een specifieke doelgroep. Alleen informatie die voor die doelgroep interessant is, wordt getoond.

3 tips voor zinvol gebruik van narrowcasting:

Wanneer je narrowcasting zinvol wilt toepassen in je bibliotheek, denk dan aan het volgende.

1. Kies goede locaties voor narrowcasting in je bibliotheek.

Dit moeten uiteraard strategisch gekozen posities zijn in je bibliotheek. Plekken waar de gewenste doelgroepen bijna automatisch een blik werpen op het narrowcasting scherm. Bijvoorbeeld op de plaats waar de boeken worden ingeleverd. Of in de coffeecorner of het leescafé. Dit lijkt heel logisch, maar regelmatig hangen schermen op zinloze plaatsen.

2. Stem de narrowcasting uitingen af op je doelgroep.

Voor welke doelgroepen is het bedoeld? Wil je narrowcasting toepassen in de jeugdbibliotheek, dan is daarvoor andere content nodig dan de content voor de algemene infobalie. Daarnaast kan de informatie zelf wel relevant zijn, maar kan die ook in de juiste vorm op de narrowcasting schermen worden gepresenteerd? Want 1 voorwaarde geldt voor alle narrowcasting updates: het moet er visueel goed uitzien.

3. Houd de uitingen op narrowcasting actueel.

In de praktijk is dit een veel voorkomende valkuil. Er is vaak veel aandacht voor het inrichten van de bibliotheek met de infrastructuur die nodig is voor narrowcasting: de hardware (schermen e.d.) en de software (content management systeem). Maar als alle systemen zijn geïnstalleerd moet je als bibliotheek zelf aan de slag om de communicatie via narrowcasting relevant en actueel te houden. Om dat te bereiken is bijna dagelijks aandacht nodig voor de content op je narrowcasting schermen. Wat daarbij van nut kan zijn is een contentplan voor je narrowcasting activiteiten. En afspraken met collega’s over de uitvoering: wie plaatst de updates elke week?

8 december 2016 organiseert Webbieb de training ‘Narrowcasting Optimaal Toegepast’.

>> Lees ook: Webbieb biedt hardware, software en contentsupport voor narrowcasting

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s