Social media plan schrijven

Social media plan voor je bibliotheek, archief of mediatheek

Tegenwoordig bestaat je online communicatie uit vele componenten; naast de website en de E-nieuwsbrief zijn dat ook de social media kanalen zoals Facebook, Twitter en Pinterest. Er kunnen onderdelen verdwijnen, maar er kunnen ook nieuwe onderdelen bijkomen, zoals bijvoorbeeld Instagram. Wat vast staat, is dat social media een belangrijke plaats inneemt in je online activiteiten.

Om gericht werk te maken van social media in je organisatie, is een social media plan van wezenlijk belang.

Wat kun je met een social media plan?

Met het social media plan ontstaat inzicht in de doelen die je nastreeft met de inzet van je social media kanalen. Maar ook welke doelgroepen je ermee wilt bereiken. Daarnaast is van belang: wie voert alle social media werkzaamheden uit? Tot slot wordt gekeken welke content je het beste kunt plaatsen op je social media kanalen en welke bronnen je daarvoor gebruikt.

Door dit voor jouw organisatie helder op papier te zetten werk je gericht aan het uitbouwen van je social media. Niet alleen, maar in teamverband.

Het social media plan geeft antwoorden op vragen als:

  • Welke social media kanalen zet je in en met welk doel?
  • Welke doelgroepen wil je bereiken met je social media en hoe denk je dat te gaan doen?
  • Hoe is de samenhang tussen de inzet van social media, de website en de E-nieuwsbrief?
  • Wat is de verdeling van werkzaamheden rond de inzet van social media?
  • In welke structuur wordt er door de social media teamleden samengewerkt?
  • Welke content wordt op de verschillende social media kanalen ingezet en welke bronnen zijn daarvoor beschikbaar?

Het social media plan geeft op al deze vragen een helder antwoord waarmee je in de praktijk direct uit de voeten kunt.

Vul het onderstaande formulier in voor meer informatie: