4 handvatten voor meer grip op je digitale bibliotheek

WebbiebNL  '4 handvatten voor meer grip op je digitale bibliotheek'Als je werk maakt van je digitale bibliotheek, heb je er vaak ook aardig wat werk mee. Want in de praktijk gaat het om je bibliotheekwebsite, Twitter, Facebook, je nieuwsbrief en meer. Hoe kun je dat op handige wijze organiseren? Hier 4 handvatten voor meer grip op je digitale bibliotheek.

Benader je bibliotheekwebsite en online tools als één geheel.

Waar het mee begint is dat je je bibliotheekwebsite en je online tools als een samenhangend geheel gaat benaderen. De website en de online tools die je inzet horen bij elkaar en vullen elkaar aan. De E-nieuwsbrief, Twitter, Facebook, een blog, je website: allemaal dragen ze hun steentje bij aan je digitale bibliotheek als geheel.

Stel een contentplan op.

Een contentplan is in feite niks anders dan een kalender met de activiteiten waar je online aandacht aan wilt schenken. Bij aanvang van een schooljaar of kalenderjaar zet je per week de belangrijkste activiteiten in een kalender. Zo weet je precies welke activiteiten binnenkort op de rol staan. En je kunt voorbereiden op welke manier je daar via je bibliotheekwebsite en je online tools aandacht aan gaat besteden. Als je eenmaal een contentplan hebt aangelegd, kun je dat elk jaar hergebruiken en verder verfijnen.

WebbiebNL '4 handvatten voor meer grip op je digitale bibliotheek'Leg een content database aan.

Dit klinkt misschien ingewikkeld maar niets is minder waar. Een content database is niks anders dan een verzameling van online vindplaatsen zoals websites en social media kanalen, waar je interessante content vindt. Interessante content voor je bibliotheekwebsite en je online tools zoals Twitter en Facebook. Zo hoef je niet telkens te zoeken naar interessante items.

Breng structuur aan in online taken en werkzaamheden.

In veel bibliotheken zijn de activiteiten voor de digitale bibliotheek verspreid over meerdere medewerkers. De meeste medewerkers werken ook nogeens parttime. Daarom is het belangrijk  om goede afspraken te maken over de activiteiten in het kader van je bibliotheekwebsite en je online tools. Wie houdt de website bij met actuele content en wanneer? Dat geldt ook voor je social media zoals Twitter en Facebook. Stel een schema op waarin staat vastgelegd op welke dag medewerkers een bijdrage leveren via een van de online kanalen. Zo weet je wat je van elkaar kunt verwachten…en wat niet.

Lees ook: Vertaal je bibliotheek naar een belevenis

WebbiebNL | Huub van Dommelen

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s